Psihologia socială despre problemele secolului XXI
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
3970 355
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 13:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.6 (1028)
Social psychology (960)
SM ISO690:2012
RUSNAC, Svetlana, BÎTCA, Lucia, KHORY, Johnny, MELENTIEVA, Aliona, MUSIENCO, Natalia, STROGOTEAN, Silvia, ZMUNCILA, Ludmila. Psihologia socială despre problemele secolului XXI. In: Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective, 4-5 mai 2017, Chișinău. Chișinău: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2017, pp. 6-31. ISBN 978-9975-3168-4-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective 2017
Colocviul "Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective"
Chișinău, Moldova, 4-5 mai 2017

Psihologia socială despre problemele secolului XXI

The social psychology about the problems of the 21st century

CZU: 316.6

Pag. 6-31

Rusnac Svetlana, Bîtca Lucia, Khory Johnny, Melentieva Aliona, Musienco Natalia, Strogotean Silvia, Zmuncila Ludmila
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2018


Rezumat

Articolul prezintă o analiză a preocupărilor științifice ale psihologiei sociale la etapa actuală, ilustrând caracterul interdisciplinar pe care această știință îl menține pe parcursul secolului XX, conferit de cercetarea persoanei (obiect al psihologiei) în cadrul câmpului social (abordare sociologică). Prin analiza noțiunii de ”problemă socială” și listarea problemelor sociale ale secolului XXI, este expusă ideea că psihologia socială contemporană și-a extins aria de interese asupra tuturor domeniilor palpitante ale vieții omului în comunitate și ale societății, în general. Temele de interes ale psihologiei sociale la hotarul dintre milenii, perpetuate în secolul XXI – influența socială, cercetările culturii și ale interculturalității, ale diversității, toleranței și afectării cadrului relațiilor sociale de fenomene negative precum prejudecata și discriminarea, violența și conflictele, relațiile interpersonale, comportamentele de grup și grupurile sociale mari, dilema dintre identitatea personală și socială, lidershipul și organizația, și altele, sunt reflectate în numeroase studii și cercetări, publicații științifice periodice și cu caracter monografic. Întâietatea în cercetarea științifică psihosociale se mai menține după Europa de Vest și SUA, dar tot mai frecvent se remarcă cercetători și grupe de cercetători din țările Europei Centrale și de Est, Americii Latine, Asiei, Australiei și Oceaniei, Africii, preocupați de problemele sociale ale secolului XXI. În articol sunt prezentate temele de interes ale investigațiilor din Republica Moldova, abordate în cadrul școlii doctorale de la Universitatea Liberă Internațională din Moldova de către tinerii cercetători din domeniul psihologiei sociale. Este analizată situația în domeniul de cercetare al competențelor psihosociale, identității parentale, în special a celei maternale, comunicării interpersonale și managementului impresiei, culturii organizaționale cu referință la cea universitară, reprezentărilor sociale, adaptării psihosociale. Caracterul liberal al psihologiei sociale, orientarea spre interdisciplinaritate și investigație aplicată, preocuparea pentru identificarea punctului de echilibru dintre capacitatea de alegere individuală și constrângerile sociale, explicarea mai largă a motivației umane, decât cea legată de informare și plăcere, oferă premise favorabile de dezvoltare și prosperitate acestui domeniu științific.

The article presents an analysis of the scientific concerns of social psychology at the present stage, illustrating the interdisciplinary character that this science maintains during the 20th century, conferred by the research of the person (subject of psychology) within the social field (sociological approach). By analyzing the notion of ”social problem” and listing social issues of the 21st century, it is expounded that contemporary social psychology has expanded its area of interest to all the exciting areas of human life in the community and society in general. The topics of interest of social psychology at the millenary border, perpetuated in the 21st century social influence, research of culture and interculturality, diversity, tolerance and impairment of the social relations framework of negative phenomena such as bias and discrimination, violence and conflicts, interpersonal relationships, group’ behavior and large social groups, the dilemma between personal and social identity, leadership and organization, and others, are reflected in numerous studies and researches, periodical and monographical scientific publications. The primacy of psychosocial scientific research continues to remain in Western Europe and USA, but researchers and groups of researchers from Central and Eastern European countries, Latin America, Asia, Australia and Oceania, Africa, are more and more frequently concerned with the social probelems of 21st century. The article presents the themes of interest of the investigations in the Republic of Moldova, approached by the young researchers in the field of social psychology in the Doctoral School of the Free International University of Moldova. It analyzes the situation in the field of research of psychosocial competences, parental identity, especially maternal, interpersonal communication and impression management, organizational culture with reference to the university, social representations, psychosocial adaptation. The liberal character of social psychology, its orientation towards interdisciplinarity and applied investigation, concern to identify the point of balance between individual choice and social constraints, broader explanation of human motivation than that of information and pleasure, offer favorable premises for development and prosperity of this scientific field.

Cuvinte-cheie
problemă socială, competențe psihosociale, comunicare interpersonală, cultura organizaţională, reprezentări sociale, adaptare psihosocială,

situație socială, identitate parentală, managementului impresiei