Thêmata, gândirea ştiinţifică și reprezentarea socială
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
971 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-04 06:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.955+316.663 (1)
Psychology (3327)
Social psychology (944)
SM ISO690:2012
ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Thêmata, gândirea ştiinţifică și reprezentarea socială. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2018, nr. 1(48), pp. 128-131. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 1(48) / 2018 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Thêmata, gândirea ştiinţifică și reprezentarea socială

Thêmata, a scientific thinking and social representation

CZU: 159.955+316.663

Pag. 128-131

Şleahtiţchi Mihail
 
Academia de Administrare Publică, Republica Moldova
 
Disponibil în IBN: 14 mai 2018


Rezumat

Prin thкmata, de la început, s-au subоnțeles preconcepțiile din știință care implică diade sau triade de genul: atomi/continuum, simplitate/complexitate, evoluție/involuție, analiză/sinteză sau constanță/evoluție/schimbare catastrofică. O asemenea abordare, consideră specialiştii, pare să fie într-o relație adecvată cu dialectica demersului investigaţional, o dialectică care, în toate timpurile, a fost în căutarea consensului dintre două sau mai multe construcţii ideatice opoziţionale. Cu timpul, s-a constatat că thкmata este puternic ancorată nu doar оn aria gвndirii științifice, ci și în cea a simțului comun. Or, afirmă psihosociologii, „simțul comun este prin natura sa profund antinomic, iar antinomiile care alcătuiesc activitățile mentale ale oamenilor, cum ar fi formarea conceptelor, a semnificațiilor din limbă și a imaginilor, pot fi prezente оn gвndirea umană o perioadă foarte lungă de timp”. Exemple de astfel de antinomii оn simțul comun sunt cele precum noi/ei, libertate/opresiune, uman/antiuman sau frică/speranță. În definitiv, thкmata trebuie văzute în varianta unor taxonomii de natură opozițională care influențează la modul cel mai direct atвt gвndirea științifică, cвt și gвndirea neştiinţifică/naivă/de stradă, deschizвnd sau blocвnd traseele de evoluţie a acestora.

Right from the beginning, what was implied by thкmata were those preconceptions in science that involve dyads or triads such as: atoms/continuum, simplicity/complexity, evolution/involution, analysis/synthesis or steadfastness/evolution/catastrophic change. Such an approach, according to specialists, seems to be in a proper relationship with the dialectics of the investigative approach, dialectics which, at all times, was seeking consensus between two or more opposing ideational constructions. In time, it was found that thкmata is strongly anchored not only in the field of the scientific thinking, but also in that of common sense. However, psychosociologists say that „common sense is, by its nature, profoundly antinomic, and the antinomies that form the mental activities of humans, such as the formation of concepts, language meanings and images, can be present in human thinking for a very long time”. Examples of such antinomies in the common sense are the ones like we/they, freedom/oppression, human/anti-human or fear/hope. Ultimately, thкmata must be seen in the form of taxonomies of opposing nature that directly influence both scientific thinking and non-scientific/naive/street thinking, opening or blocking their evolutionary paths

Cuvinte-cheie
thêmata, gândire ştiinţifică, reprezentări sociale.,

gândire de simţ comun