Capriccio pentru trompetă şi pian de Boris Dubosarschi — o mostră de neofolclorism în creația componistică autohtonă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1011 22
Ultima descărcare din IBN:
2021-05-23 09:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.8:[780.646.1.087.2:780.616.432](478) (1)
Music (1804)
SM ISO690:2012
CÂRSTEA, Sergiu, MELNIC, Victoria. Capriccio pentru trompetă şi pian de Boris Dubosarschi — o mostră de neofolclorism în creația componistică autohtonă. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 1(30), pp. 71-76. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(30) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Capriccio pentru trompetă şi pian de Boris Dubosarschi — o mostră de neofolclorism în creația componistică autohtonă

Capriccio for trumpet and piano by boris dubosarschi — a sample of neofolklorism in native composition creation

CZU: 780.8:[780.646.1.087.2:780.616.432](478)

Pag. 71-76

Cârstea Sergiu, Melnic Victoria
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 6 noiembrie 2017


Rezumat

Boris Dubosarschi este autorul unui mare număr de lucrări de diverse genuri. Printre cele mai reprezentative se numără: poemul simfonic pentru orchestra simfonică, voce şi ţambal ”În memoria lui Mihai Eminescu”, Uvertura pentru orchestră simfonică, ciclul ”Patru piese pentru orchestra de coarde”, mai multe concerte pentru diferite instrumente și orchestră, patru cvartete de coarde, Cvintetul clarinet şi cvartet de coarde precum și alte lucrări pentru diverse componențe camerale, numeroase piese pentru diferite instrumente și pian etc. Din această ultimă categorie face parte și ”Capriccio” pentru trompetă şi pian (existând şi varianta cu acompaniament de orchestră de cameră), scrisă de B. Dubosarschi în anul 1982. Piesa se deosebeşte de alte miniaturi pentru trompetă prin extinderea considerabilă a ambitusului, prin utilizarea poliritmiei, rămânând totuşi în captivitatea tiparului tradiţional “folcloric” al liniei melodice a instrumentului solistic. Dialogul dintre trompeta solistă şi pian (sau orchestră) este foarte bine echilibrat, ceia ce vorbește despre autor ca despre un excelent orchestrator şi un bun cunoscător al posibilităţilor instrumentului solistic. Lucrarea se remarcă prin originalitate care se datorează în mare parte materialului tematic inspirat din folclor ceea ce o face deosebită de alte piese de acest gen. Construcția monopartită a ”Capriccio”-ului denotă elemente de suită sau rapsodie, în care autorul folosește limbajul componistic neofolcloric, caracteristic multor compozitori moldoveni din anii ’80. Îmbinând cu măiestrie mai multe compartimente contrastante, compozitorul reușește, pe de o parte, să pună în valoare sonoritatea trompetei în tonalități diferite, și, pe altă parte, să imprime dinamism discursului muzical folosind elemente de polimetrie pe parcursul întregii lucrări. Materialul tematic este un melanj dintre muzica folclorică moldovenească și cea evreiască..   

Boris Dubosarschi is the author of many works of various genres. Among the most representative ones are: the symphonic poem for symphony orchestra, voice and dulcimer ”In Memory of Mihai Eminescu”, the Overture for Symphony Orchestra, the cycle ”Four Pieces for String Orchestra”, several concertos for different instruments and orchestra, four string quartets, The Quintet for clarinet and string quartet as well a other works for various chamber groups, numerous pieces for different instruments and piano, etc. The ”Capriccio” for Trumpet and Piano (also available with chamber orchestra accompaniment), written by B. Dubosarschi in 1982, is part of this last category. The piece differs from other trumpet miniatures by a considerable extension of the ambitus, by the use of polyrhythm, yet remaining in the captivity of the traditional "folkloric" melodic line of the instrument solo. The dialogue between the trumpet solo and piano (or orchestra) is very well balanced, which speaks of the author as an excellent orchestrator and a good connoisseur of the possibilities of the instrument solo. The work is distinguished by its originality, due largely to the thematic material inspired by folklore, which distinguishes it from other pieces of its kind. The monopartite construction of the ”Capriccio” denotes elements of suite or rhapsody, in which the author uses the neo-classical compositional language characteristic of many Moldovan composers from the 1980 s. Combining several contrasting compartments, the composer manages to emphasize the sonority of the trumpet in different tonalities and, on the other hand, to give dynamism to the musical discourse using polymetry elements throughout the work. The thematic material is a mixture of Moldovan and Jewish folk music.

Cuvinte-cheie
B. Dubosarschi,

formă monopartită, neofolclrism, repertoriu trompetistic național