Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1011 22 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-05-23 09:15 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
780.8:[780.646.1.087.2:780.616.432](478) (1) |
Music (1804) |
SM ISO690:2012 CÂRSTEA, Sergiu, MELNIC, Victoria. Capriccio pentru trompetă şi pian de Boris Dubosarschi — o mostră de neofolclorism în creația componistică autohtonă. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 1(30), pp. 71-76. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | |||||
Numărul 1(30) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | |||||
|
|||||
CZU: 780.8:[780.646.1.087.2:780.616.432](478) | |||||
Pag. 71-76 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Boris Dubosarschi este autorul unui mare număr de lucrări de diverse genuri. Printre cele mai reprezentative se numără: poemul simfonic pentru orchestra simfonică, voce şi ţambal ”În memoria lui Mihai Eminescu”, Uvertura pentru orchestră simfonică, ciclul ”Patru piese pentru orchestra de coarde”, mai multe concerte pentru diferite instrumente și orchestră, patru cvartete de coarde, Cvintetul clarinet şi cvartet de coarde precum și alte lucrări pentru diverse componențe camerale, numeroase piese pentru diferite instrumente și pian etc. Din această ultimă categorie face parte și ”Capriccio” pentru trompetă şi pian (existând şi varianta cu acompaniament de orchestră de cameră), scrisă de B. Dubosarschi în anul 1982. Piesa se deosebeşte de alte miniaturi pentru trompetă prin extinderea considerabilă a ambitusului, prin utilizarea poliritmiei, rămânând totuşi în captivitatea tiparului tradiţional “folcloric” al liniei melodice a instrumentului solistic. Dialogul dintre trompeta solistă şi pian (sau orchestră) este foarte bine echilibrat, ceia ce vorbește despre autor ca despre un excelent orchestrator şi un bun cunoscător al posibilităţilor instrumentului solistic. Lucrarea se remarcă prin originalitate care se datorează în mare parte materialului tematic inspirat din folclor ceea ce o face deosebită de alte piese de acest gen. Construcția monopartită a ”Capriccio”-ului denotă elemente de suită sau rapsodie, în care autorul folosește limbajul componistic neofolcloric, caracteristic multor compozitori moldoveni din anii ’80. Îmbinând cu măiestrie mai multe compartimente contrastante, compozitorul reușește, pe de o parte, să pună în valoare sonoritatea trompetei în tonalități diferite, și, pe altă parte, să imprime dinamism discursului muzical folosind elemente de polimetrie pe parcursul întregii lucrări. Materialul tematic este un melanj dintre muzica folclorică moldovenească și cea evreiască.. |
|||||
Cuvinte-cheie B. Dubosarschi, formă monopartită, neofolclrism, repertoriu trompetistic național |
|||||
|