Unele considerații asupra evoluției genului de operă in creația compozitorilor din Basarabia
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
677 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 20:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1:782(478)(091) (1)
Music (1809)
Dramatic music. Opera (98)
SM ISO690:2012
MORARU, Emilia. Unele considerații asupra evoluției genului de operă in creația compozitorilor din Basarabia. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2015, nr. 4(27), pp. 17-22. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 4(27) / 2015 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Unele considerații asupra evoluției genului de operă in creația compozitorilor din Basarabia
CZU: 78.071.1:782(478)(091)

Pag. 17-22

Moraru Emilia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 9 ianuarie 2017


Rezumat

Articolul de față este dedicat relevării particularităților stilistice și de gen, caracteristice creațiilor de operă ale compozitorilor din Moldova. Autoarea consideră necesar să evidențieze, la început, unele evenimente istorice importante, care au marcat destinul cultural al spațiului dintre Nistru și Prut, evenimente care au contribuit la fondarea unui teatru de operă și a unei școli naționale de muzică. Sunt identificate procedeele de valorificare a folclorului, limbajul muzical utilizat și gândirea componistică a creatorilor de operă din Moldova începând cu 1924 (o dată cu debutul primei opere) și până în 2004 (ultimul „cuvânt” spus în acest gen).

The present paper is dedicated to revealing some stylistic and genre peculiarities characteristic of the opera creations written by composers from Moldova. The author considers it to be necessary to bring out, at the beginning, some important historical events that marked the destiny of culture of the space between the Dniester and the Prut, events that contributed to the foundation of an opera theater and a national music school. The proceedings of valorising folklore, the utilized musical language and the composition thinking of the opera creations from Moldova are identified in the article starting with 1924 (on the debut of the first opera) and up to 2004 (the last „word” said in this genre).

Cuvinte-cheie
teatru de operă, operă istorică, melos popular,

studiou de operă, operă-oratoriu, operă-dor, monooperă cu balet, gândire tono-modală și diatonic-modală, polimodalism, limbaj componistic eterogen