Concertul instrumental ca obiect al cercetării ştiinţifice
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
824 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-06 17:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.6/.7(100)(091) (1)
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (274)
SM ISO690:2012
ANDRIEŞ, Vladimir. Concertul instrumental ca obiect al cercetării ştiinţifice. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2015, nr. 1(24), pp. 85-93. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(24) / 2015 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Concertul instrumental ca obiect al cercetării ştiinţifice
CZU: 785.6/.7(100)(091)

Pag. 85-93

Andrieş Vladimir
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 30 septembrie 2016


Rezumat

Concertul instrumental este unul din cele mai vechi genuri ale muzicii instrumentale europene, a cărui istorie începe cu circa trei secole în urmă şi durează până în prezent demonstrând o varietate extraordinară de forme şi o diversitate a variantelor de tratare. Abordând genul concertului, cercetătorii încearcă să stabilească trăsăturile esenţiale, definitorii pentru acest gen, să descopere natura lui şi să formuleze un „tipic” sau un „canon” genetic al concertului. În articol sunt analizate lucrările mai multor muzicologi din diferite ţări consacrate evoluţiei istorico-stilistice a genului concertant şi examinării celor mai relevante mostre de la origini (sec. XVI-XVII) până în prezent. Un interes deosebit în acest context prezintă studiile semnate de A. Veinus, M. Roeder, M. Steinberg, S. Keefe, I. Grebneva, E. Dolinskaia ş.a. Articolul a fost realizat pe baza materialelor tezei de doctorat ”Concertul pentru violă şi orchestră: modalităţi de studiu” elaborată sub îndrumarea regretatului savant şi profesor Vladimir Axionov.

The instrumental concerto is one of the oldest genres of European instrumental music whose history began about three centuries ago and is continuing at present demonstrating an extraordinary variety of forms and diversity of variants of its treatment. Approaching the concerto genre the researchers try to establish the main features characteristic of this genre, to reveal its nature and to formulate a „pattern” or genetic canon of the concerto. In the article there is an analysis of the works of a lot of musicologists from different countries that are dedicated to the historical stylistic evolution of the concerto genre and to the study of the most relevant samples, from their origin (the 16th–17th centuries) up to the present time. In this context, of special interest are the studies signed by A. Veinus, M. Roeder, M. Steinberg, S. Keefe, I. Grebneva, E. Dolinscaia and other musicologists. The article was written on the basis of the materials of the doctoral thesis ”Concerto for Viola and Orchestra: Methods of Study” worked out under the supervision of the late scientist and university professor Vladimir Axionov.

Cuvinte-cheie
concert instrumental, dialog,

gen concertant, solist,

orchestră