Philosophie et occultisme dans Louis Lambert de Balzac
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
740 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-29 14:41
SM ISO690:2012
GHEORGHE, Mirela. Philosophie et occultisme dans Louis Lambert de Balzac. In: Intertext , 2010, nr. 3-4, pp. 159-166. ISSN 1857-3711.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 3-4 / 2010 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Philosophie et occultisme dans Louis Lambert de Balzac

Pag. 159-166

Gheorghe Mirela
 
Universitatea Danubius, Galaţi, România
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 7 iunie 2016


Rezumat

According to a certain tradition, the author of the Comédie humaine is reduced to the stage of “father of realism”, his inclinations towards the fantastic being considered as impermanent whims or upshots of romanticism. Thus, the occasional reader is furthermore amazed to come across the information that Balzac had a soft spot for occult sciences – an aspect confirmed by the novel Louis Lambert, among others, which is, equally, a philosophical study and a mystical story. The present paper is aimed at retracing the roots of mystical and magic syncretism of Balzac’s works, insisting upon the philosophical status of the author as well as upon the ideas originated in the great mystical trends of 18th century, i.e. Swedenborgism and Martinism. The current approach is subsequently intended to be a different study of a classic writer whose work uses the fantastic element to express a specific philosophy, no matter if the latter is his or someone else’s.

Conform unei anumite tradiţii, autorul Comediei Umane este redus la statutul de „părinte al realismului”, considerandu-se că aplecările lui către fantastic sunt doar capricii de moment sau sechele ale romantismului. Cititorul ocazional este, astfel, cu atat mai surprins să afle că Balzac era un pasionat al ştiinţelor oculte, lucru dovedit, intre altele, de romanul Louis Lambert, ce se prezintă, in egală măsură, ca un studiu filozofic şi ca o povestire mistică. Prezenta lucrare işi propune să retraseze originile sincretismului mistic şi magic ale operei balzaciene, insistand atat asupra statutului de scriitor filozofic al autorului, cat şi asupra ideilor provenind din marile curente mistice al esecolului al XVIII-lea, swedenborgismul şi martinismul. Lucrarea de faţă se doreşte a fi un alt tip de abordare a operei unui clasic ce utilizează fantasticul ca pe un mod de exprimare a unei filozofii, indiferent dacă aceasta ii este sau nu proprie.

Cuvinte-cheie
Balzac, Louis Lambert, fantastic.,

occultism, philosophy, mysticism