Arta cinematografică din Republica Moldova. Un post scriptum din partea autorilor
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
970 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-12 13:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
778.5(478) (3)
Photography and similar processes (64)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria, OLĂRESCU, Dumitru, TIPA, Violeta. Arta cinematografică din Republica Moldova. Un post scriptum din partea autorilor. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2015, nr. 3(38), pp. 155-157. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 3(38) / 2015 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Arta cinematografică din Republica Moldova. Un post scriptum din partea autorilor
CZU: 778.5(478)

Pag. 155-157

Plamadeala Ana-Maria, Olărescu Dumitru, Tipa Violeta
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 21 octombrie 2015


Rezumat

Pentru prima dată în filmologia națională a fost elaborată o lucrare fundamentală de sinteză consacrată evoluției filmului de ficțiune, de nonficțiune și de animație în contextul timpului. Autorii lucrării, polemizând cu caracterul ermetic al studierii istoriei filmului încetățenit în filmologia sovietică, se raliază unei abordări moderne a cinematografiei drept un fenomen multidimensional, conștientizat într-un larg context istorico-politic și istorico-cultural. Prin intermediul unor surse documentare inedite, selectate din arhivele de stat și de partid, au fost elucidate dramele imanente ale procesului de creație într-o țară totalitară, conflictele de o tensiune maximă între artist și putere. Studiul pune în valoare originalitatea și valoarea filmului autohton în diverse ipostaze: de document al timpului, metalimbaj al culturii, portretul socio-psihologic al generațiilor, accentuând contribuția ideatico-estetică a școlii naționale de film la îmbogățirea curentelor exponențiale ale filmului universal – neofolclorismul, realismul poetic, neoromantismul. În cadrul tendințelor socio-culturale fără precedent ale Europei moderne de a-și regăsi toate ramificările etnice, valorificarea artelor naționale deține un rol prioritar în depășirea crizelor de identitate.

For the first time in the Moldavian cinematography, a fundamental complex proceeding was created, being dedicated to the evolution of the fiction, non-fiction and animation movie within time context. The authors of the given research, carrying out polemics with hermetic character of the research of the former movie’s history, rally to a modern approach of the cinematography as a multidimensional phenomenon, resulting from a broad historicalpolitical and historical-cultural context. Through some unpublished documentary sources, selected from the archives of the State and party, there have been elucidated inherent dramas of the creation process in a totalitarian country, conflicts of a maximum tension between the artist and the authorities. The study highlights the originality and value of the local movie in various hypostases: document of the time, meta-language of the culture, socio-psychological portrait of generations, emphasizing the ideatic-national contribution of the national movie school to the enrichment of the exponential trends of the universal movie - neofolklore, poetic realism, neoromanticism. Within unprecedented sociocultural trends of the modern Europe to retrieve all its ethnic ramifications, the valorification of the national arts has a priority role in overruning the crisis of identity.

Cuvinte-cheie
studiu de sinteză, artă cinematografică, metodologie modernă, contextul timpului, relația artistputere.