Grigore Vieru, poetul bacovian cu semn întors în viziunea lui Theodor Codreanu
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
826 10
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-21 22:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09 (622)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2085)
SM ISO690:2012
BOLDEANU, FlorentinaNarcisa. Grigore Vieru, poetul bacovian cu semn întors în viziunea lui Theodor Codreanu . In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2014, nr. 4(74), pp. 66-72. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(74) / 2014 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Grigore Vieru, poetul bacovian cu semn întors în viziunea lui Theodor Codreanu
CZU: 821.135.1.09

Pag. 66-72

Boldeanu FlorentinaNarcisa
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 22 septembrie 2015


Rezumat

În articolul de faţă se întreprinde o cercetare critică multiaspectuală a monografiei Duminica mare a lui Grigore Vieru, sem-nată de cunoscutul exeget Th.Codreanu. Un obiectiv principal al prezentei cercetări îl constituie disocierea elementelor de noutate în interpretarea, în mare parte polemică, pe care o dă monografistul poeticii şi imaginarului lui Vieru. Astfel, el analizează pertinent toposurile luminii, lacrimii, casei, copilăriei etc., intuindu-le corespondenţe subtile în imaginarul eminescian şi bacovian şi apreciindu-le drept componente matriceale ale liricii poetului. O atenţie deosebită se acordă în articol viziunii personalizate a lui Codreanu asupra orfismului, muzicalităţii, polifoniei şi dialogismului în opera viereană.

The article presents a critical and multidimensional analysis of G.Vieru’s monograph Duminica mare a lui Grigore Vieru, signed by the famous exegete Th.Codreanu. A very important purpose of the article ist o dissociate the new elements of G.Vieru’s interpretation, developed by Th.Codreanu. He analyses the motifs of light, tears, home, childhood etc. by finding some subtle similarities in M.Eminescu and G.Bacovia lyrics and considering them an important past of G.Vieru’s lyrics. Special attention is paid to Codreanu’s hermeneutics on orphism, musicality, polyphony and dialogism in Vieru’s lyrics.

Cuvinte-cheie
hermeneutică, imaginar, topos, discurs, eu liric, univers poetic, polifonie.