Postmodernism „pentru toate vocile” din duetul dramat(urg)ic al Mariei Şleahtiţchi şi al lui Nicolae Leahu
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
13584 362
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 12:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.02/.03 (1)
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (521)
SM ISO690:2012
KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Postmodernism „pentru toate vocile” din duetul dramat(urg)ic al Mariei Şleahtiţchi şi al lui Nicolae Leahu. In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 145-149. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Postmodernism „pentru toate vocile” din duetul dramat(urg)ic al Mariei Şleahtiţchi şi al lui Nicolae Leahu
CZU: 792.02/.03

Pag. 145-149

Khalil-Butucioc Dorina
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 5 februarie 2014


Rezumat

Eseul dramatic Cvartet pentru o voce şi toate cuvintele, scris de poeţii, prozatorii, criticii, publiciştii Nicolae Leahu, iar Maria Şleahtiţchi şi eminescolog, con(in)stituie o emersiune postmodernistă a teatrului poetic, dar şi a teatrului intelectualist, segmente neacoperite suficient în tabloul actual al dramaturgiei şi al politicii repertoriale ale teatrelor româneşti. Trama piesei lui Nicolae Leahu şi a Mariei Şleahtiţchi se reuneşte la o reţea de redefinire a noţiunii de poezie prin prisma „mulării pe trupul lumii postmoderne” a creaţiei eminesciene transformate într-un dispozitiv intertextual. Poetul în patru ipostaze de vârstă, Poesis, Cititorul 1, Cititorul 2 şi Sufleorul sunt invocaţi la un monolog plurivocal pentru a(-şi) răspunde la întrebarea: „Ce este poezia?” Montat la Teatrul Naţional „V. Alecsandri” din Bălţi în 2000, dar păstrat puţin timp în repertoriu, spectacolul Cvartet pentru o voce şi toate cuvintele a etalat o epifanie poetico-teatrală complexă, care nu doar a izvorât din poezia lui M. Eminescu, ci s-a dezvoltat în poezie şi ca poezie.

The dramatic essay Quartet for a voice and all the words written by the poets, novelists, critics, publicists Leahu Nicholae and Maria Sleahtitchi (eminescolog as well), constitutes a postmodern emersion of the poetic and intellectual theater, segments wich are not sufficiently covered in the current picture of drama and repertoire policies of Romanian theater. Trama of the Nicolae Leahu and Maria Sleahtitchi play reunites to a network of re-defining the concept of poetry through the „mulation on the postmodern world body” of Eminescu creation, transformed into intertextual device. The Poet in four phases of age, Poesis, Reader 1, Reader 2 and Prompter, is invoked to a plurivocal monologue for answering to the question: „What is poetry?” Staged at the „V. Alecsandri” National Theatre of Balti in 2000, but maintained only for a short period in repertory, Quartet for a voice and all the words has displayed a complex poetic-theatrical epiphany that not only sprang from Eminescu’s poetry, but has developed in poetry and as poetry.

Cuvinte-cheie
Mihai Eminescu, poezie, monolog, dialog, eterogenitate, intertextualitate, eminescologie,

eseu dramatic, teatru poetic, ironie.,

postmodernism