Muzicianul Dimitrie Cantemir reflectat în literatura universală din secolul al XX-lea – începutul secolului al XXI-lea
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1075 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-25 15:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1(478)(092) (35)
Music (1808)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Muzicianul Dimitrie Cantemir reflectat în literatura universală din secolul al XX-lea – începutul secolului al XXI-lea. In: Arta , 2013, nr. 2(AAV), pp. 33-42. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Muzicianul Dimitrie Cantemir reflectat în literatura universală din secolul al XX-lea – începutul secolului al XXI-lea
CZU: 78.071.1(478)(092)

Pag. 33-42

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 4 februarie 2014


Rezumat

În literatura universală din secolul al XX-lea, în special în cea lexicografică, prestaţia de muzician a lui Dimitrie Cantemir a fost destul de bine reliefată. În fond, se poate vorbi despre o continuare a ecourilor apărute în secolele precedente privind locul lui Cantemir în istoria muzicii. O bună parte a literaturii universale a reflectat explicit sau implicit, a diseminat constant şi consecvent imaginea unei personalităţi notorii, în special cea a unei figuri exponenţiale, strâns ataşată teoriei şi practicii artistice sonore orientale, fapt ce i-a asigurat muzicianului vizibilitate, credibilitate, prestigiu şi, în acelaşi timp, recunoaştere la nivel european şi universal. Totodată, sursele lexicografice din străinătate, în special cele din ultimele decenii, semnalează, confirmă şi nuanţează faptul că în preocupările sale Cantemir s-a axat nu doar pe universul sonor al orientului musulman aşa cum s-a vehiculat iniţial în muzicologie şi în istoriografia muzicală europeană. Analiza lucrărilor sale dezvăluie clar asupra filiaţiei directe cu muzica autohtonă, fie că e vorba de stratul sonor ancestral, fie că e vorba de cel organofon sau de cel religios, aserţiune prin care este demonstrată bogăţia şi profunzimea informării distinsului cărturar umanist asupra fenomenului muzicii naţionale din perioada ei timpurie.

In universal literature, especially in that lexicographical, from XX century, the Cantemir’s performance was exceptional. Actually we may talk about a continuity of some echoes appeared in previous centuries, according to the Cantemir’s place in history of music. A big part of Universal Literature reflected explicit or implicit, shows a exceptional personality especially that of extraordinary, exceptional figure and this insured to musician credibility, visibility, prestige and at the same time universal and European recognition. Lexicographical sources also establish that in his works Cantemir focused not only on Moslem sonorous universe so as he did initially in musicology and in European musical historiography. The review of his works clearly reveals assertion that demonstrate the richness and depth about national music in early time.

Cuvinte-cheie
Dimitrie Cantemir,

muzica, compozitor, teoretician, muzică românească,

tanbur, muzică turcească