Irmoasele din colecţia de cântări bisericeşti a lui Dimitrie Cunţanu şi relaţia lor cu muzica psaltică
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1021 35
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-15 22:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[783+78.071.1](498)(091) (1)
Church music. Sacred music. Religious music (132)
SM ISO690:2012
CHIRCEV, Elena. Irmoasele din colecţia de cântări bisericeşti a lui Dimitrie Cunţanu şi relaţia lor cu muzica psaltică. In: Arta , 2012, nr. 2(AAV), pp. 16-29. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2012 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Irmoasele din colecţia de cântări bisericeşti a lui Dimitrie Cunţanu şi relaţia lor cu muzica psaltică
CZU: [783+78.071.1](498)(091)

Pag. 16-29

Chircev Elena
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2013


Rezumat

Muzica bisericească din Transilvania se diferenţiază stilistic de cântarea psaltică practicată în celelalte regiuni ale României. După o îndelungată circulaţie orală, cântarea de strană ardeleană a fost notată pe portativ şi tipărită în 1890 sub titlul Cântările bisericeşti după melodiile celor opt glasuri, de preotul Dimitrie Cunţanu de la Sibiu. Cântările din această colecţie, rămasă în uz până astăzi în centrul Transilvaniei, conservă totuşi anumite caracteristici comune cu cele ale cântării psaltice din celelalte zone ale ţării. Lucrarea ilustrează similitudini şi diferenţe ale celor două tipuri de cântare de strană prin analiza comparată a irmoaselor din colecţia Dimitrie Cunţanu cu cele din Irmologhionul tipărit în 1823, cu notaţie hrisantică, de Ieromonahul Macarie.

The stylistic features of Transylvanian church music today differentiate it from psaltic singingas practiced in other regions of Romania. Published in 1890 in linerar (guidonic) notation by Dimitrie Cunţanu, Transylvaninan church music yet preserves certain characteristics that are common to the songs in the Romanian psaltic liturgical repertoire. To illustrate both differences and similarities the papaers offers a detailed analysis of the heirmoi included in D. Cunţanu’s collection based on a comparison of their melodic formulae with of the heimoi printed in 1823 by hieromonk Macarie in the Chrysanthic notation.

Cuvinte-cheie
irmos, Dimitrie Cunţanu, Macarie Ieromonahul, cântare de strană, formule iniţiale