Creația pentru pian a lui Nikolai Medtner în contextul viziunilor sale estetice
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
127 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 17:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
786.2.071.1 (3)
Music (1807)
SM ISO690:2012
GHEORGHIEVA, Maria. Creația pentru pian a lui Nikolai Medtner în contextul viziunilor sale estetice . In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2023, nr. 1(68), pp. 139-145. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.23.1-68.18
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 1(68) / 2023 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Creația pentru pian a lui Nikolai Medtner în contextul viziunilor sale estetice

The piano creation of Nikolai Medtner in the context of his aesthetic visions

DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.23.1-68.18
CZU: 786.2.071.1

Pag. 139-145

Gheorghieva Maria
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 7 iunie 2023


Rezumat

This article examines the piano creations of Nikolai Medtner from the standpoint of his aesthetic credo. Having been formed in his youth, the composer’s worldview has not changed throughout his life. Unlike his contemporaries, he managed to present his own original vision of the musical art of the turn of the XIX–XX centuries. In contrast to many parallel developing musical styles, Nikolai Medtner did not violate the foundations of modal harmony thinking, but demonstrated new possibilities of the major-minor organization of the musical texture. The composer’s work itself is addressed exclusively to piano music, and is also diverse in genres. The logical basis of the content of Nikolai Medtner’s piano compositions is a reflection of his inner feelings, beliefs and views, which are characterized by a desire for eternal ideals of musical art.

În vizorul autorului articolului se află creația pentru pian a lui Nikolai Medtner, analizată din perspectiva „credoului” său estetic. Viziunile compozitorului, ce s-au format încă în anii tinereții, nu s-au schimbat pe tot parcursul vieții. Spre deosebire de contemporanii săi, el a știut să-și prezinte propria viziune originală asupra artei muzicale de la confluența secolelor XIX–XX. Situat la un alt pol al mai multor stiluri muzicale ce se dezvoltau simultan, Nikolai Medtner nu a încălcat legitățile gândirii modal-armonice, demonstrând noi posibilități ale organizării major-minore a discursului muzical. Întreaga sa artă este dedicată exclusiv muzicii pentru pian, fiind, în același timp, foarte diversă pe plan genuistic. Suportul logic al conținutului creațiilor pentru pian ale lui Nikolai Medtner este axat pe reflectarea senzațiilor interioare, a convingerilor și viziunilor sale ce se caracterizează prin tendința spre idealurile eterne ale artei muzicale.

Cuvinte-cheie
worldview, Muse and fashion, piano creations, Nikolai Medtner,

viziune asupra vieții, Muza și moda, artă pianistică, Nikolai Medtner