Articolul precedent |
Articolul urmator |
177 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-26 13:05 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
785.161.071.1 (4) |
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (274) |
SM ISO690:2012 CHIFORIȘIN, Galina. Elementul de jazz – factor influent asupra individualității lui Oleg Negruţa. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 28. ISBN 978-9975-84-186-3. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 15, 2023 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 785.161.071.1 | ||||||
Pag. 28-28 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Oleg Negruţa reprezintă o figură notorie în istoria muzicii naţionale. Acesta se impune prin activitatea sa prodigioasă ca şi compozitor, dar şi un fidel profesor care a educat o pleadă mare de descipoli. În calitate de compozitor scrie un şir de lucrări în diferite genuri muzicale, precum creaţii de cameră instrumentale şi vocale, lucrări simfonice, vocal-simfonice şi concertante. Stilul componistic al lui Oleg Negruţa este un amestec dintre naţional, clasic şi jazz. În acest articol vom încerca să caracterizăm şi să evidenţiem latura muzicii de jazz prezentă în creaţia maestrului. În acest sens, elementul de jazz reprezintă un factor influent asupra stilului componistic al lui O. Negruţa şi îi defineşte gândirea muzicală, constituind trăsătura specifică a acestuia. O lucrare care însumează calităţile componistice ale autorului este Concertul nr. 2 pentru clarinet şi orchestra de coarde. Această lucrare atrage atenţia instrumentiştilor pe care o interpretează la cel mai înalt nivel în cadrul concertelor şi nu doar, lucrarea fiind şi în vizorul pedagogilor ca material didactic de interpretare. Caracteristic pentru acest opus, de altfel și celorlalte concerte pentru clarinet, este păstrarea tiparului arhitectonicii clasice. Chiar dacă textura muzicală a lucrării conține elemente specifice jazz-ului, la nivelul gândirii general compoziționale şi respectiv al succesiunii părților, din punctul de vedere al tempo-ului constantăm caracteristicile unui ciclu tipic concertant – repede-lent-repede. Elementele de jazz sunt determinate, în mare parte, de interesul compozitorului pentru acest gen de muzică, creând în rezultat concepția ideatică individuală a întregulului ciclu. Compozitorul abordează o serie de elemente din sfera jaaz-ului, cum ar fi Blues sau Swing, întegrându-le creativ în tradiţionalele trei părţi contrastante ale genului de concert la nivel de tematism, ritm, tempo etc. |
||||||
|