Particularități de realizare plastică a imaginii în tapiseria Mariei Coțofan
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
247 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-26 00:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
745.52.071.1(478) (3)
Drawing. Design. Applied arts and crafts (336)
SM ISO690:2012
SPÎNU, Constantin. Particularități de realizare plastică a imaginii în tapiseria Mariei Coțofan. In: Arta , 2022, nr. 1(AV), pp. 95-100. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Particularități de realizare plastică a imaginii în tapiseria Mariei Coțofan

Particulars of plastic image creation in Maria Coțofan’s tapestry

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.13
CZU: 745.52.071.1(478)

Pag. 95-100

Spînu Constantin
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 septembrie 2022


Rezumat

Creația pictoriței Maria Coțofan înscrie în istoria artelor decorative din Republica Moldova o filă originală în care, semnificative motive ale realității cotidiene și însemnate repere iconografice proprii creației plastice populare, îmbinându-se artistic armonios, au contribuit la conceperea unor opere unde tradiția și contemporaneitatea conlucrează estetic valoros. În unele dintre acestea, tradiționalele motive ale covorului popular, precum cele de sorginte antropomorfă, aviomorfă, arborescentă, fitomorfă și geometrică, fiind revalorificate judicios, înzestrează imaginea cu distinse expresii estetice și valoroase mesaje. În altele, memorabilele repere iconografice ale arhitecturii de cult creștin ortodox și celei istorice de apărare, servind ca punct de pornire în compunerea unor imagini, vin să reliefeze artistic netrecătoarele esențe și valori culturale autohtone. În creația protagonistei, repertoriul morfologic și sintactic de realizare plastică a imaginii, întregește un amplu registru de mijloace și procedee al căror origini se regăsesc atât în tradiția seculară de reinventare artistică și de țesere tehnologică a covoarelor populare, cât și în diversele paradigme plastice ale căror coordonate conceptuale și estetice sunt împlântate în stilistica mișcărilor de avangardă europeană și ineditele filiere stilistice locale ale artei goblenului din cea de-a doua jumătate a secolului XX.

The creation of the painter Maria Coțofan inscribes in the history of decorative arts of the Republic Moldova an original page in which, significant motifs of everyday reality and important iconographic landmarks, typical of popular plastic creation, blend artistically and harmoniously. It contributes to the conception of works where tradition and contemporaneity work aesthetically together. In some works, the traditional motifs of the popular carpet, such as those of anthropomorphic, aviomorphic, arboreal, phytomorphic and geometric origin, being judiciously revalued, endow the image with distinguished aesthetic expressions and valuable messages. In others, the memorable iconographic landmarks of Orthodox Christian and historical defense architecture serve as a starting point in the composition of images and highlight artistically the non-transient essences and local cultural values. In the protagonist’s works, the morphological and syntactic repertoire of plastic realization of image completes a wide range of means and processes, which originate both in the secular tradition of technological weaving of folk carpets, as well as in the various plastic paradigms, whose conceptual and aesthetic coordinates are rooted in the stylistics of European avant-garde movements and in the unique local stylistic strands of tapestry art from the second half of the twentieth century.

Cuvinte-cheie
tapiserie, motiv, iconografie, morfologie, sintaxă, mesaj, stil, tehnologie,

tapestry, motif, iconography, morphology, syntax, message, style, technology