Articolul precedent |
Articolul urmator |
286 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-08 20:56 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
069.5:7.046.3(478) (9) |
Museums. Permanent exhibitions (505) |
Subjects for artistic representation. Iconography. Iconology. Details and finishes. Decoration. Ornament (96) |
SM ISO690:2012 CHIROŞCA, Adelaida. Icoanele zugravului Ioan Protcenco din colecţii publice şi private. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 28, 18-19 octombrie 2018, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2018, Ediția 28, p. 37. ISBN 978-9975-87-431-1. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. Ediția 28, 2018 |
||||||
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei." 28, Chisinau, Moldova, 18-19 octombrie 2018 | ||||||
|
||||||
CZU: 069.5:7.046.3(478) | ||||||
Pag. 37-37 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În comunicarea de faţă prezentăm opt icoane atribuite zugravului Ioan Protcenco, păstrate în colecţii muzeale şi personale din ţară şi de peste hotare. Ioan Protcenco a fost un zugrav de origine ucraineană, care a avut o activitatea de succes atât în Basarabia, cât şi în România, drept mărturie servind ansamblurile de catapetesme, imaginile în frescă şi multiplele icoane mobile care încă se mai păstrează în lăcaşele de cult din Republica Moldova şi din România. În procesul de cercetare a creaţiei acestui pictor bisericesc, au fost identificate şi câteva icoane conservate în patrimoniul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei, în cel al Muzeului Naţional de Artă al României şi al Muzeului Mănăstirii Neamţ. Sunt menţionate şi icoanele care reprezintă bunurile personale ale unor familii. Majoritatea icoanelor la care ne referim provin din lăcaşele de cult, închise în perioadele vitrege, conservarea lor în colecţiile muzeale fiind poate cea mai reuşită metodă de a le salva. La fel şi cei care au ales să le păstreze în colecţiile personale au contribuit în egală măsură la protejarea acestor obiecte de valoare. Zugravul de vocaţie Ioan Protcenco, cu o valoroasă contribuţie artistică, nu şi-a pus numele pe icoane, pentru el semnificând doar momentul comuniunii harice în care se dăruia şi ni-L dăruia pe Dumnezeu. Ceea ce ne-a determinat să atribuim aceste icoane pictorului Ioan Protcenco a fost rafinamentul estetic inconfundabil al compoziţiilor iconografice, precum şi similitudinile în inscripţionarea textelor pe icoane. Semnalarea acestor valori de artă iconografică care reprezintă în parte un material necunoscut va contribui la promovarea creaţiei zugravului Ioan Protcenco. |
||||||
|