Icoanele zugravului Ioan Protcenco din colecţii publice şi private
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
286 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-08 20:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.5:7.046.3(478) (9)
Museums. Permanent exhibitions (505)
Subjects for artistic representation. Iconography. Iconology. Details and finishes. Decoration. Ornament (96)
SM ISO690:2012
CHIROŞCA, Adelaida. Icoanele zugravului Ioan Protcenco din colecţii publice şi private. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 28, 18-19 octombrie 2018, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2018, Ediția 28, p. 37. ISBN 978-9975-87-431-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 28, 2018
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei."
28, Chisinau, Moldova, 18-19 octombrie 2018

Icoanele zugravului Ioan Protcenco din colecţii publice şi private

CZU: 069.5:7.046.3(478)

Pag. 37-37

Chiroşca Adelaida
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 23 iunie 2022


Rezumat

În comunicarea de faţă prezentăm opt icoane atribuite zugravului Ioan Protcenco, păstrate în colecţii muzeale şi personale din ţară şi de peste hotare. Ioan Protcenco a fost un zugrav de origine ucraineană, care a avut o activitatea de succes atât în Basarabia, cât şi în România, drept mărturie servind ansamblurile de catapetesme, imaginile în frescă şi multiplele icoane mobile care încă se mai păstrează în lăcaşele de cult din Republica Moldova şi din România. În procesul de cercetare a creaţiei acestui pictor bisericesc, au fost identificate şi câteva icoane conservate în patrimoniul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei, în cel al Muzeului Naţional de Artă al României şi al Muzeului Mănăstirii Neamţ. Sunt menţionate şi icoanele care reprezintă bunurile personale ale unor familii. Majoritatea icoanelor la care ne referim provin din lăcaşele de cult, închise în perioadele vitrege, conservarea lor în colecţiile muzeale fiind poate cea mai reuşită metodă de a le salva. La fel şi cei care au ales să le păstreze în colecţiile personale au contribuit în egală măsură la protejarea acestor obiecte de valoare. Zugravul de vocaţie Ioan Protcenco, cu o valoroasă contribuţie artistică, nu şi-a pus numele pe icoane, pentru el semnificând doar momentul comuniunii harice în care se dăruia şi ni-L dăruia pe Dumnezeu. Ceea ce ne-a determinat să atribuim aceste icoane pictorului Ioan Protcenco a fost rafinamentul estetic inconfundabil al compoziţiilor iconografice, precum şi similitudinile în inscripţionarea textelor pe icoane. Semnalarea acestor valori de artă iconografică care reprezintă în parte un material necunoscut va contribui la promovarea creaţiei zugravului Ioan Protcenco.