Theoretical and experimental modelling of the tribological behaviour aspects of contact elements in the precessional gearing (PG)
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
390 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-05 14:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
621.833:621.89 (1)
Machine elements. Motive power engineering. Materials handling. Fixings. Lubrication (68)
SM ISO690:2012
BOSTAN, Ion, STOICEV, Petru, POŞTARU, Gheorghe, VACULENCO, Maxim, BUGA, Alexandru, KULEV, Mihail, POŞTARU, Andrei, PLATON, Andrei. Theoretical and experimental modelling of the tribological behaviour aspects of contact elements in the precessional gearing (PG). In: Journal of Engineering Sciences, 2022, vol. 29, nr. 2, pp. 8-17. ISSN 2587-3474. DOI: https://doi.org/10.52326/jes.utm.2022.29(2).01
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Engineering Sciences
Volumul 29, Numărul 2 / 2022 / ISSN 2587-3474 /ISSNe 2587-3482

Theoretical and experimental modelling of the tribological behaviour aspects of contact elements in the precessional gearing (PG)

Modelarea teoretico-experimentală a aspectelor de comportare tribologică a elementelor de contact în angrenajele precesionale (AP)

DOI:https://doi.org/10.52326/jes.utm.2022.29(2).01
CZU: 621.833:621.89

Pag. 8-17

Bostan Ion, Stoicev Petru, Poştaru Gheorghe, Vaculenco Maxim, Buga Alexandru, Kulev Mihail, Poştaru Andrei, Platon Andrei
 
Technical University of Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2022


Rezumat

This paper deals with the theoretical-experimental model of the tribological behavior of the contact elements in precessional gears (PG) in the functions of conjugate profiles of linear velocities "convex-concave" or "convex-convex" for the corresponding geometric parameters (, r, ) and the values of the kinematic force parameters ( ) for each concrete position of the ki points. The calculation of the constructive-functional and kinematic parameters of the “roller-shoe” and “roller-roller” elements of the tribocouple were adjusted for the experimental verification tests on the SMT-1 installation and adapted to the specific test conditions of the tribocouples with conformal contact of gear teeth made of plastics, which will be subjected to sliding friction and rolling processes of the concrete tribocouple elements.

În lucrare este prezentat modelul teoretico-experimental al aspectelor de comportare tribologică a elementelor de contact în angrenaje precesionale (PG). În funcție de vitezele liniare ale profilelor conjugate ,,convex-concave” sau ,,convex-convexe”, s-au dezvoltat parametrii (, r, ) pentru geometria corespunzătoare și valorile parametrilor forței cinematice ( ) pentru fiecare poziție concretă a punctelor ki. Calculul parametrilor constructiv-funcționali și cinematici ai elementelor tribocuplului ,,rolă-sabot” și ,,rolă-rolă” au fost ajustați pentru încercările experimentale de verificare pe instalația SMT-1, v

Cuvinte-cheie
precessional transmission, precessional gearing, contact load, tribomodel, sliding (rolling) friction, experimental modeling of the precessional gearing, tribological parameters, friction coefficient and force, power loss, mechanical efficiency,

transmisie precesionala, angrenaj precesional, sarcină de contact, tribomodel, frecare de alunecare (rulare), modelare experimentală a angrenajului precesional, parametri tribologici, coeficient și forță de frecare, pierderi de putere, eficiență mecanică