Cuvănt - înainte
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
314 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 09:43
SM ISO690:2012
ARMAŞU-CANŢÎR, Ludmila. Cuvănt - înainte. In: Asistența psihosocială în contextul noilor realități pe timp de pandemie, 16 aprilie 2021, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2021, pp. 4-5. ISBN 978-9975-46-545-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Asistența psihosocială în contextul noilor realități pe timp de pandemie 2021
Conferința "Asistența psihosocială în contextul noilor realități pe timp de pandemie"
Chişinău, Moldova, 16 aprilie 2021

Cuvănt - înainte


Pag. 4-5

Armaşu-Canţîr Ludmila
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 10 mai 2022


Rezumat

Tranzităm perioade dificile în care ne dăm seama cât de importantă este conjugarea eforturilor în depășirea, soluționarea, ameliorarea stării de lucruri în societate. Pandemia a afectat profund toate domeniile vieții, implicit educaţia, agravând inechităţile sociale existente. Organizarea procesului educativ prin intermediul tehnologiilor informaționale, care, practic, a făcut imposibilă prezența profesorilor și elevilor/studenților în instituțiile de învățământ nu numai că a perturbat procesul de educaţie, ci şi a perturbat viețile tuturor cetățenilor. Provocările prin care trec profesorii, managerii instituțiilor, psihologii, asitenții sociali, medicii sunt semnificative: arderea profesională (bournout), epuizarea fizică și psihică, stresul continuu etc. Dacă nu se va face faţă acestei provocări, impactul asupra acestora, dar și a comunităților și societății se va resimți pe tot parcursul vieții, atât din punct de vedere social, cât şi economic. De aceea, îmbunătățirea stării psihologice a cetățenilor în aceste condiții deloc ușoare este foarte importantă, motiv pentru care comunitatea academică crengiană s-a mobilizat ca să pună în discuție problemele existente în societate și eventuale căi de soluționare a acestora. Deși persoanele sub 18 ani au un risc scăzut de a contracta Covid-19, sau dezvoltă cel mai adesea forme ușoare ale bolii, totuși criza le afectează sănătatea generând sau agravând în special tulburări psihologice. Întreruperea lecțiilor școlare lărgește inegalitățile sociale și educaționale, afectând grav elevii, familiile lor, întreaga societate din cauza perturbării ritmului obișnuit de viață. Faptul că tinerii, copiii nu mai au posibilitatea frecventării orelor de clasă, nu mai socializează în timpul orelor și după program îi face depresivi. Un alt aspect negativ, creșterea costului vieții și reducerea locurilor de muncă din cauza crizei pandemice, creează starea de incertitudine și de pesimism. Majoritatea populației renunță la asistența medicală sau la necesitățile de bază din motive frică: să nu se molipsească, să nu-și piardă locul de muncă, să poată se echipeze în legătură cu educația la distanță (conexiune, imprimantă, echipamente pentru computer etc.). Respectiv, criza prin care trece tot mapamondul face dificilă obținerea unui loc de muncă și crește șomajul, fiind foarte dificilă integrarea profesională. Indubitabil, pandemia reprezintă o situație de pericol! Iată de ce, ca instituție de învățământ superior foarte importantă, UPSC”Ion Creangă”, întreaga comunitate academică s-a mobilizat pentru a face față pandemiei, dar, în același timp, dincolo de a aborda pericolul, a încercat să caute oportunități pentru dezvoltare, redefinindu-și pedagogia universitară, mobilizându-se în elaborarea, reinventarea, ajustarea curricula universitare, a strategiilor de predare la noile cerințe, dar și de modalitățile de acordare a asistenței psihosociale în contextul noilor realități pe timp de pandemie și postpandemice. În acest context, țin să felicit organizatorii și participanții acestui important eveniment și să le doresc succese și frumoase realizări. Cu siguranță, unele practici ale noilor tendințe, abordări, paradigme, strategii didactice – cele care se ridică la nivelul celor mai bune standarde academice - vor perpetua și după pandemie, cele mai relevante rezultate ale evenimentului fiind incluse în prezenta culegere a materialelor Conferinţei ştiinţifice internaţionale: Asistența psihosocială în contextul noilor realități pe timp de pandemie, consacrată problemelor actuale, realizărilor şi perspectivelor de dezvoltare în cadrul ştiinţelor sociale, umanistice, exacte, ale naturii şi artă. Culegerea totalizează o vastă gamă de comunicări științifice, care au fost puse în discuție în cadrul secţiilor: • Tendințe și viziuni psihosociale pe timp de pandemie; • Provocări ale asistenței sociale pe timp de pandemie, constituind o reprezentare a unei paradigme ştiinţifice modeme, realizate în contextul unui nou sistem al muncii didactice universitare, dar şi preuniversitare, în conformitate cu noile cerințe, impusă de noile realități şi care contribuie eficient la fortificarea relaţiilor de colaborare ştiinţifică internaţională, derivate din acest process, fortificând activitatea de cercetare ştiinţifică în Universitate.