Biblioteca publică din Republica Moldova: Adaptare la noile realități
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
380 0
SM ISO690:2012
POPA, Valentina. Biblioteca publică din Republica Moldova: Adaptare la noile realități. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe sociale. Științe juridice și economice, 4-5 mai 2017, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2017, SS, SJE, pp. 164-166. ISBN 978-9975-71-897-4..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SS, SJE, 2017
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti."
Chişinău, Moldova, 4-5 mai 2017

Biblioteca publică din Republica Moldova: Adaptare la noile realități


Pag. 164-166

Popa Valentina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 10 ianuarie 2022


Rezumat

Biblioteca publică este o organizație constituită, susținută și finan-țată de comunitate, fie de către autoritățile locale, regionale sau națio-nale, ori prin alte forme de organizare comunitară. Ea oferă acces spre cunoaștere, informație sau opere ale creației prin intermediul unui șir de resurse și servicii și este în mod egal disponibilă tuturor membrilor comunității, indiferent de rasă, naționalitate, vârstă, gen, confesiune, limbă, capacități fizice sau mintale, statut economic, de muncă sau de studii [1]. Scopurile primordiale ale bibliotecii publice sunt furnizarea resurselor și serviciilor în vederea satisfacerii necesităților de educație, informare, dezvoltare personală, inclusiv – delectare și recreere a indi-vizilor și grupurilor sociale. Un principiu fundamental, ce guvernează misiunea și totodată activitatea bibliotecii publice contemporane, este asigurarea accesului în mod egal a tuturor cetățenilor la informație culturală și cunoaștere. Având în vedere acest principiu, biblioteca trebuie să se mențină mereu în actualitate, să conceapă și să dezvol-te mereu servicii noi, capabile să satisfacă cerințele și nevoile utiliza-torilor de toate categoriile, în mod egal. Dezvoltarea bibliotecilor din Republica Moldova în cadrul Programului Novateca [2], transforma-rea lor și schimbările produse în contextul acestei transformări, perce-pția serviciilor noi de către populație sunt doar câteva teme interesante și actuale pentru a fi cercetate. În scopul analizei procesului de adaptare a bibliotecii publice din Republica Moldova la noile realități sociale, s-a aplicat o metodologie complexă de cercetare: metoda anchetei pe bază de chestionar, intervi-ul și analiza documentelor. Eșantionul cercetării cantitative a constitu-it 218 beneficiari ai Bibliotecii Municipale ,,B.P. Hasdeu” (49,5% − femei și 50,5% − bărbați; 56,9% – din mediul urban și 43,1% − din mediul rural). Culegerea datelor a avut loc în perioada decembrie 2016-ianuarie 2017. În cadrul cercetării calitative, au fost intervievați 9 specialiști din domeniu, colaboratori ai Bibliotecii Municipale ,,B.P. Hasdeu”. Rezultatele obținute demonstrează că biblioteca publică din Republica Moldova a reușit să evolueze și să se adapteze schimbărilor care s-au produs în lumea informațională datorită Programului Novateca. Conform datelor statistice, au fost renovate 1.041 de biblioteci din 754 de localități, au fost donate bibliotecilor și conectate la internet 2.719 de calculatoare, au fost instruiți în domeniul tehnologiilor informațio-nale 69.034 de vizitatori, au fost implementate 674 de servicii moder-ne. Printre serviciile noi care au apărut în bibliotecile publice se nu-mără: „Biblio-DEKO”, „Teatru de păpuși Bibliocii”, „Să ne cunoaș-tem orașul”, „3Doodler Summer”, „Atenție la traffic”, „Cum să ne prelungim viața activă în pofida vârstei înaintate”, „Clubul femeilor însărcinate”, „Incluziune digitală”, „Cartea electronică” și altele. Printre programele de promovare a bibliotecilor publice menționăm: „Novateca în biblioteca mea”, „Parteneri.Voluntari”, „Prin noi mai puternici spiritual”, „Modern vis-à-vis de contemporan” etc. Studiul cantitativ a demonstrat că pentru 35,8% de respondenți bi-blioteca este importantă, pentru 26,6 % – destul de importantă, pentru 5,5% – deloc importantă. Majoritatea dintre respondenți (54,1%) nu este informată referitor la serviciile noi implementate în bibliotecă, re-stul (45,9%) sunt la curent că la Biblioteca Centrală au apărut următo-arele servicii: lecții de instruire la calculator (13,8%), sală de calcula-toare și WI-FI (16,5%), serviciul Magia cuvântului (15,6%). Printre cele mai populare servicii au fost menționate: sala de calculatoa-re/instruire – 23,9%, sala de limbă engleză – 21,2%, participarea la ac-tivitățile bibliotecii – 20,2%. Prima și cea mai importantă sarcină a unei biblioteci este de a eva-lua necesitățile de dezvoltare a utilizatorilor pentru a cunoaște de la ei personal ce vor, atât fiecare dintre ei, cât și apropiații lor de la bib-liotecă, iar în baza analizei necesităților de dezvoltare a serviciilor de bibliotecă – ce i-ar motiva s-o frecventeze în continuare. Cercetarea calitativă a evidențiat faptul că Biblioteca Centrală a reușit să devină o bibliotecă modernă datorită dezvoltării tuturor componentelor sale: spațiul și mobilierul, colecțiile, tehnologiile informaționale, utilizato-rii, serviciile moderne, parteneriatele, bibliotecarii. Anume dezvolta-rea continuă a acestor 7 componente conduce la adaptarea bibliotecilor publice din Republica Moldova la noile realități. În concluzie, menționăm că biblioteca publică din Republica Moldova se adaptează cu succes la noile realități, se schimbă și se dezvoltă în scopul îmbunătățirii vieții sociale a oamenilor. Totodată, pro-punem ca: 1) biblioteca trebuie cât mai mult să se ocupe cu cercetarea nevoilor și cerințelor utilizatorilor și nonutilizatorilor; 2) să fie create servicii noi de bibliotecă și, totodată, promovate eficient cele existen-te, pentru a atrage și a păstra mai mulți utilizatori; 3) să se dezvolte continuu bibliotecarii/bibliotecile prin implementarea de diferite prog-rame/proiecte.