Impactul evaluării performanțelor cadrelor științifico-didcatice din învățământul superior asupra dezvoltării profesionale
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
358 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-27 22:43
SM ISO690:2012
BUDEVICI-PUIU, Liliana, BUDEVICI-PUIU, Anatolie. Impactul evaluării performanțelor cadrelor științifico-didcatice din învățământul superior asupra dezvoltării profesionale. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 17-18. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Impactul evaluării performanțelor cadrelor științifico-didcatice din învățământul superior asupra dezvoltării profesionale

The impact of the evaluation of the scientific-teaching staff performances in the higher education on the professional development


Pag. 17-18

Budevici-Puiu Liliana, Budevici-Puiu Anatolie
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Evaluarea continuă a performanțelor cadrelor științifico-didactice din instituțiile de învățământ superior reflectă mai bine “natura dinamică a dezvoltării profesionale” (Guskey, 2000). Evaluarea performanțelor corpului profesoral din instituțiile de învățământ superior este caracterizată de continuitate, complexitate, de comparație a rezultatelor obținute de către acesta, în dinamică pentru o anumită perioadă, identifică direcțiile și obstacolele pentru performanța așteptată și nu în ultimul rând conturează acțiunile pentru a optimiza programele și soluțiile, astfel încât performanțele așteptate să fie atinse, menținute, iar obiectivele instituționale îndeplinite.
Articolul își propune realizarea unui scop dublu: să evidențieze o dimensiune diagnosticată în sensul cunoașterii și stabilirii unor indicatori, prin care poate fi determinat și înțeles succesul instituției de învățământ superior, și să stabilească o axă a potențialului de dezvoltare a cadrelor științifico-didactice, inclusiv a nevoilor de pregătire profesională a acestora.
Evaluarea performanțelor cadrelor științifico-didactice din instituțiile de învățământ superior și îndeplinirea indicatorilor stabiliți printr-un program intern, monitorizat conform prevederilor legale în vigoare, va avea un impact deosebit asupra valorilor sistemului de instruire, a măsurilor de dezvoltare personală și organizațională, a elaborării planurilor de carieră, a formulării obiectivelor strategice la nivel instituțional și a sistemului de promovare și retrogradare.
Rolul și impactul pe care le dezvoltă evaluarea performanțelor cadrelor științifico-didactice din instituțiile de învățământ superior asupra întregului proces de obținere a unor performanțe superioare și a succesului la nivel instituțional ne pun în situația de a ne formula o serie de întrebări, precum: Cum ar trebui realizată aceasta? De unde să începem și la ce să ne așteptăm? În raport cu ce trebuie să evaluăm? Care sunt cele mai eficiente metode de evaluare pentru a obține rezultatele scontate?
La aceste întrebări ne propunem să dăm răspunsuri în conținutul articolului și să evidențiem activitățile de evaluare în acord direct cu obiectivele instituției de învățământ superior, să concretizăm standardele de performanță, folosind indicatori măsurabili, să stabilim o ierarhie a performanțelor la nivel instituțional și, nu în ultimul rând, să reflectăm viziunea pe care o au cadrele științifico-didactice despre dezvoltarea lor profesională.
De multe ori, evaluarea performanțelor este o acțiune dificilă, iar participanții trebuie instruiți pentru a nu întâmpina conflicte și incertitudini. Teoreticienii și practicienii atrag atenția asupra confidențialității rezultatelor, iar fiecare persoană evaluată va primi informațiile globale, finale, prelucrate, fără a ști cum au răspuns individual subiecții intervievați. Astfel, potrivit opiniei autorilor G.Pânișoară și I.O. Pânișoară (2016), “necesitatea gândirii evaluării în direcția unui sistem complex și unitar presupune adaptarea, corelarea și echilibrarea unor criterii, tehnici și metode de evaluare în funcție de situația concretă și de obiectivele urmărite“.



The continuous evaluation of the performances of the scientific-didactic staff in the higher education institutions reflects better the "dynamic nature of the professional development" (Guskey, 2000). The evaluation of the performance of the teaching staff in the higher education institutions is characterized by continuity, complexity, comparison of the results obtained by it, in dynamics for a certain period, identifies the directions and obstacles for the expected performance and not lastly outlines the actions to optimize the programs and the solutions, so that the expected performances are achieved, maintained and the institutional objectives achieved.
The article aims to achieve a dual purpose: to highlight a diagnosed dimension in the sense of knowing and establishing indicators, by which the success of the higher education institution can be determined and understood and to establish an axis of the potential for the development of the scientific-teaching staff, including and of their professional training needs.
The evaluation of the performances of the scientific-didactic staff from the higher education institutions and the fulfillment of the indicators established by an internal program, monitored according to the legal provisions in force, will have a special impact on the values, the training system, the measures of personal and organizational development, the elaboration of career plans, the formulation of strategic objectives at institutional level and on the system of promotion and relegation.
The role and the impact of the evaluation of the performances of the scientific-didactic staffs of the higher education institutions on the whole process of obtaining higher performances and of the success at the institutional level, put us in the situation to ask ourselves a series of questions, such as: How should this be done? Where to start and what to expect? What should we evaluate? What are the most effective assessment methods for achieving the expected results?
To these questions we aim to answer the content of the article and highlight the evaluation activities in direct agreement with the objectives of the higher education institution, to specify the performance standards, using measurable indicators, to establish a hierarchy of performances at the institutional level, and not in the lastly, to reflect the vision that the scientific-teaching staff have about their professional development.
Often, performance evaluation is quite challenging, and participants should be instructed to not encounter conflicts and uncertainties. Theoreticians and practitioners draw attention to the confidentiality of the results, and each evaluated person will receive the global, final, processed information, without knowing how the interviewed subjects have responded individually. Thus, according to the opinions of the authors G. Pânișoara and I.O. Pânișoara (2016) "the need to think about evaluation in the direction of a complex and unitary system involves the adaptation, correlation and balancing of criteria, techniques and methods of evaluation depending on the concrete situation and the objectives pursued".



Cuvinte-cheie
performanțe, evaluare, standarde, potenţial, dezvoltare profesională,

performance, evaluation, standards, Potential, Professional development