Creation and Operation of Main Railways in Bukovina
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
458 6
Ultima descărcare din IBN:
2022-06-05 18:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498.6+4):625.1/.5 (1)
History of Romania. Republic of Romania (133)
History of Africa (24875)
SM ISO690:2012
STRELKO, Oleh, BERDNYCHENKO, Yuliia, PYLYPCHUK, Oleh. Creation and Operation of Main Railways in Bukovina. In: Plural. History, Culture, Society, 2021, nr. 1(S), pp. 26-47. ISSN 2345-1262. DOI: https://doi.org/10.37710/plural.v9i1S_3
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Plural. History, Culture, Society
Numărul 1(S) / 2021 / ISSN 2345-1262 /ISSNe 2345-184X

Creation and Operation of Main Railways in Bukovina

DOI:https://doi.org/10.37710/plural.v9i1S_3
CZU: 94(498.6+4):625.1/.5

Pag. 26-47

Strelko Oleh, Berdnychenko Yuliia, Pylypchuk Oleh
 
State University of Infrastructure and Technologies
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2021


Rezumat

This study aims to review the socio-political and economic preconditions of creation and beginning of operation of main railways in Bukovina. The analysis of scientific and memoir literature, recollections, review of archival sources allowed establishing the fact that the problem of formation and beginning of operation of the network of railways in Bukovina of the Austro-Hungarian period was not a subject of systematic and integral investigation. It was shown that the idea of building railways in Bukovina was also in the political and socio-economic interests of Austria in the south-eastern region of Europe because by laying railways, the imperial government provided itself with a favourable strategic position in the region. Based on the results of the study, it was established that with the construction of the Lviv-Chernivtsi-Iași railway, railway communications came to first place in the Austrian-Hungarian Empire in terms of material, technical, defense and economic potential.

Acest studiu își propune să revizuiască condițiile socio-politice și economice ale creării și începutul funcționării principalelor căi ferate din Bucovina. Analiza literaturii științifice și a memoriilor, revizuirea surselor arhivistice a permis stabilirea faptului că problema formării și începutul rețelei de căi ferate din Bucovina din perioada austro-ungară nu a făcut obiectul unei investigații sistematice. Astfel autorii au arătat că ideea construirii căilor ferate în Bucovina era, de asemenea, în interesele politice și socio-economice ale Austriei în această parte a Europei, deoarece prin construcția căilor ferate, guvernul imperial s-a asigurat cu o poziție strategică favorabilă în regiune. Pe baza rezultatelor studiului, s-a stabilit că odată cu construirea căii ferate Lviv-Cernăuți-Iași, comunicațiile feroviare au ajuns pe primul loc în Imperiul Austro-Ungar în ceea ce privește potențialul material, tehnic, de apărare și economic.

Cuvinte-cheie
railways of Bukovina, Austro-Hungarian Empire, transport network, A. Ficker, G. Biedermann,

căile ferate ale Bucovonie, Imperiul Austro-Ungar, rețele de transport, A. Ficker, G. Biedermann