Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
533 21 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-21 21:23 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
616.12-008.331.1-036.1-08:614.2 (1) |
Pathology of the circulatory system, blood vessels. Cardiovascular complaints (975) |
Public and professional organization of health (873) |
SM ISO690:2012 ŢOPA, Alexandra, GUȘILĂ, Ilenuța, ZARBAILOV, Natalia. Educaţia terapeutică a pacienţilor cu hipertensiune arterială: studiu descriptiv. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova, 2021, nr. 1(26), pp. 150-159. ISSN 2345-1467. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova | |||||||
Numărul 1(26) / 2021 / ISSN 2345-1467 | |||||||
|
|||||||
CZU: 616.12-008.331.1-036.1-08:614.2 | |||||||
Pag. 150-159 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Introducere. Educaţia terapeutică a pacienţilor cu HTA reprezintă un element cheie în tratamentul acestei boli. Deși OMS a stabilit standardele care reglementează organizarea și desfășurarea educaţiei terapeutice a pacienţilor, implementarea acesteia rămâne a fi o problemă la nivel global. În Republica Moldova nu se cunoaște eficienţa educaţiei terapeutice în hipertensiunea arterială și nici dacă aceasta este racordată la standardele OMS. Reieșind din importanţa problemei, scopul acestui studiu a fost identificarea practicilor internaţionale de organizare și desfășurare a educaţiei terapeutice în hipertensiunea arterială pentru evaluarea alinierii procesului de organizare a intervenţiilor educaţionale pentru pacienţii hipertensivi din RM standardelor recomandate de OMS. Material și metode. Studiul dat este descriptiv și calitativ. În prima etapă de cercetare în bazele de date PubMed, Google Scholar și Hinari au fost identificate 19 studii epidemiologice secundare care au evaluat diferite aspecte ale educaţiei terapeutice în hipertensiunea arterială. La etapa a doua au fost selectate 2 studii care reflectă modul în care se organizează educaţia terapeutică la nivel internaţional. În urma căutării în Google Scholar și pe site-urile cnam.md, msmps.gov.md, ansp. md, au fost identificate 5 documente care reglementează organizarea educaţiei terapeutice la nivel naţional și 2 publicaţii care descriu cunoștinţele pacienţilor hipertensivi din RM despre propria boală. La următoarea etapă au fost analizate calitativ fișierele selectate. Rezultate. Recenzia pentru definirea domeniului efectuată de Correia J. et al. a determinat că în ţările cu venituri mici și medii au fost experimentate o gamă variată de moduri de realizare a educaţiei terapeutice, dar care nu au abordat aspectele de continuitate și de fezabilitate. Meta-analiza lui Tam H. et al. a determinat că măsurile de consolidare sunt eficiente în respectarea schimbării modului de viaţă. În 2019 a fost efectuat un studiu în 7 instituţii de asistenţă medicală primară din RM care a evaluat cunoștinţele și atitudinea pacienţilor hipertensivi faţă de propria boală. La nivel naţional, un studiu-pilot în cadrul IMSP CS Cahul a demonstrat eficacitatea intervenţiilor educaţionale desfășurate conform standardelor OMS. Concluzii. Realizarea educaţiei terapeutice în conformitate cu recomandările OMS reprezintă o măsură eficientă care să le permită pacienţilor să dobândească și să menţină abilităţi pentru gestionarea vieţii și a bolii și să-și menţină sau să-și îmbunătăţească calitatea vieţii. Există puţine date care să descrie organizeazarea și desfășuraea educaţiei terapeutice a pacienţilor cu hipertensiunea arterială în RM, ceea ce indică nevoia determinării elementelor constitutive, a modalităţii de organizare și desfășurare, conform standardelor și recomandărilor OMS pentru fortificarea acestei componente terapeutice |
|||||||
Cuvinte-cheie educaţia terapeutică, hipertensiunea arterială, asistenţă medicală primară, therapeutic education, hypertension, primary health care |
|||||||
|