Reflecţii privind intervenţiile de reglementare pentru dezvoltarea medicinei de familie în Republica Moldova
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
607 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-03 14:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
614.2(478) (102)
Public and professional organization of health (873)
SM ISO690:2012
ZARBAILOV, Natalia. Reflecţii privind intervenţiile de reglementare pentru dezvoltarea medicinei de familie în Republica Moldova. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova, 2021, nr. 1(26), pp. 17-32. ISSN 2345-1467.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova
Numărul 1(26) / 2021 / ISSN 2345-1467

Reflecţii privind intervenţiile de reglementare pentru dezvoltarea medicinei de familie în Republica Moldova

Reflections on regulatory interventions for the development of family medicine in the Republic of Moldova

CZU: 614.2(478)

Pag. 17-32

Zarbailov Natalia
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 17 noiembrie 2021


Rezumat

Introducere. Multe documente internaţionale publicate după Declaraţia din Alma Ata, a. 1978, susţin responsabilitatea Guvernelor privind reformarea sistemelor de sănătate. Guvernul Republicii Moldova (RM) a declarat angajamentul pentru implementarea medicinii de familie cu scop de menţinere a sănătăţii populaţiei după declararea independenţii ţării. Modul de reformare a asistenţei medicale primare și instituirea medicinei de familie în ţară au fost în focusul acestui studiu. Obiectivul cercetării a constat în explorarea abordării sistemice în luarea deciziilor la nivel de politici privind implementarea și funcţionalitatea medicinei de familie în RM. Material și metode. Studiul secundar descriptiv a cuprins perioada anilor 1998-2017 și a constat în identificarea actelor normative emise de Ministerului Sănătăţii (MS) privind asistenţa medicală primară pentru a reflecta intervenţiile la nivel de politici în sănătate cu scop de implementare a medicinei de familie în RM. Ordinile MS privind implementarea și funcţionarea asistenţei medicale primare au fost selectate pe site-ul oficial, precum și din alte surse relevante, pentru completarea studiului în decembrie 2017. Documentele selectate, în număr de 90, au fost clasificate în șase categorii la propunerea autorului. Analiza simplă descriptivă a fost aplicată. Rezultate. Pașii întreprinși la nivel de politici de sănătate pentru implementarea medicinei de familie în RM (19932017) au confirmat complexitatea și continuitatea acestui proces. Ordinele MS selectate pentru analiză au fost clasificate conform ariei de intervenţie și grupate în șase categorii cum urmează: asigurarea prestării serviciilor în colaborare cu CNAM (26); aprobarea politică a reformelor asistenţei medicale primare (14); prestarea serviciilor medicale primare (14); Consolidarea capacităţii forţei de muncă în domeniul sănătăţii (13); organizarea și funcţionalitatea facilităţilor de asistenţă medicală primară (12); sistem informaţional și lucru administrativ (11). Compararea categoriilor propuse de autor cu elementele fundamentale ale sistemelor de sănătate propuse de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) (2007) a demonstrat corespunderea acestora. Articolul a permis identificarea rezultatelor noi privind actele normative în susţinerea medicinei de familie și descrierea noilor aspecte în luarea deciziilor la nivel de politici privind asistenţa medicală primară în Moldova. Concluzii. Compararea actelor normative (ordinelor) emise de Ministerul Sănătăţii cu elementele fundamentale ale Cadrului OMS pentru sistemele de sănătate a confirmat abordarea sistemică în reformarea și fortificarea sistemelor de sănătate și concret, a cazului de instituire și implementare a medicinei de familie în Republica Moldova.

Introduction. Numerous international documents published since the 1978 Alma-Ata Declaration confirm the responsibility of governments to reform health systems. The Government of the Republic of Moldova (Moldova) has declared its commitment to implement family medicine to preserve the health of the population after the proclamation of the country’s independence. This study was focused on the ways of reforming primary health care and the development of family medicine in the country. The study was aimed to investigate a systematic approach to decision-making processes at the policy level on the implementation and functionality of family medicine in the Republic of Moldova. Material and methods. The descriptive secondary study included the period 1998-2017 and consisted in defining the normative acts issued by the Ministry of Health (MoH) on primary health care to reflect interventions at the health policy level, which aimed at implementing family medicine in Moldova. The MOH orders on the implementation and functioning of primary health care were retrieved and selected from the official website, as well as other relevant sources for the study, being completed in December 2017. The selected 90 documents were classified into six categories at the author’s proposal. Simple descriptive analysis was applied. Results. The steps taken at the health policy level for implementing family medicine in the Republic of Moldova (19932017), confirmed the complexity and continuity of this process. The MOH orders selected for study analysis were classified depending on the area of intervention and grouped into six categories as follows: primary health care delivery in collaboration with the NHIC (26); political endorsement of primary health care reforms (14); primary health care provision (14); strengthening health workforce capacity (13); organization and functioning of primary care facilities (12); information system and administrative work (11). The categories proposed by the author compared to the fundamental elements of the health systems proposed by the World Health Organization (WHO) (2007) showed their relevance. The present article allowed to reveal new findings on regulations to support family medicine, as well as to describe the new aspects in decisionmaking at the level of primary health care policy in Moldova. Conclusions. The regulations (orders) issued by the Ministry of Health compared with the fundamental elements of the WHO Health Systems Framework confirmed the necessity of a systematic approach to reform and strengthen health systems and, particularly, for the development and implementation of family medicine in the Republic of Moldova.

Cuvinte-cheie
medicina de familie, Republica Moldova, acte normative, elemente fundamentale, sisteme de sănătate,

family medicine, the Republic of Moldova, normative acts, fundamental elements, Health systems