Romantismul și noua dramaturgie muzicală a duo-ului pianistic în creația lui Felix Mendelssohn-Bartholdy
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
582 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-04 13:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[78.071.1+792.54](430)(092) (1)
Music (1896)
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (547)
SM ISO690:2012
ENOIU-PÂNZARIU, Andrei. Romantismul și noua dramaturgie muzicală a duo-ului pianistic în creația lui Felix Mendelssohn-Bartholdy. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.1, pp. 39-40. ISBN 978-9975-3453-3-0 (PDF); 978-9975-3453-4-7 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.1, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Romantismul și noua dramaturgie muzicală a duo-ului pianistic în creația lui Felix Mendelssohn-Bartholdy

Romanticism and the new musical dramaturgy of the piano duo in the creation of Felix Mendelssohn-Bartholdy

CZU: [78.071.1+792.54](430)(092)

Pag. 39-40

Enoiu-Pânzariu Andrei
 
Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
 
 
Disponibil în IBN: 30 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
Felix Mendelssohn-Bartholdy, duo pianistic, patru mâini, Andante cu variațiuni


Teza

Făcând parte din prima generaţie componistică romantică, aparţinând în întregime secolului XIX, Felix Mendelssohn-Barholdy s-a născut la Hamburg în anul 1809, anticipând cu un an ivirea generaţiei anului 1810, cea care va da culturii universale pe Robert Schumannn şi pe Fredeeric Chopin. Felix Mendelssohn-Bartholdy beneficiază de o educaţie aleasă datorită
situaţiei sale materiale prospere.
În anul 1828 Mendelssohn-Bartholdy absolvă Universitatea din Berlin, îmbrăţişând
cariera de muzician. Acordul tatălui a fost concretizat printr-o finanţare de călătorii prin Europa, în scopul lărgirii orizontului muzical.
Primele compoziţii îi impun numele de timpuriu. La vârsta de şaisprezece ani scrisese deja multe lucrări – concerte, simfonii, cantate, piese pentru pian, unele rămase în manuscris. În anul 1833 este angajat în postul de director general al muzicii din Düsseldorf. Peste doi ani,
tânărul dirijor este chemat la Leipzig pentru a prelua conducerea orchestrei Gewandhauss. În anul 1842 a înfiinţat Conservatorul de la Leipzig unde, împreună cu Robert Schumann, a predat compoziţie şi pian. O strânsă prietenie l-a legat de Clara şi Robert Schumann.
În anul 1840, Felix Mendelssohn-Bartholdy şi Clara Schumann au cântat adesea împreună în concerte publice la patru mâini. La 31 martie 1841, la Gewandhaus, el interpretează alături de Clara Allegro-ul brillant op. 92 (dedicat acesteia) şi a dirijat prima audiţie a Simfoniei
compuse de Robert Schumann.
Operele pentru pian la patru mâini ale lui Felix Mendelssohn-Bartholdy nu sunt numeroase, dar se încadrează perfect în stilul general precum şi în scriitura pianistică a compozitorului. În literatura de duo el a lăsat două piese de factură concertistică, cu o scriitură ce creează iluzia orchestrei. Andante cu variaţiuni în Si bemol major op. 83a (1841) reprezintă o variantă a piesei similare Variationen op. 83 nr. 11 pentru piano solo, scrisă în 1841 dar tipărită în 1850. Versiunea pentru pian la patru mâini a Variaţiunilor op. 83 a fost concepută la rugămintea surorii sale, Fanny. Lucrarea prezintă dificultăţi suplimentare pentru ansamblu cauzate de mobilitatea aproape permanentă a celor două partide iar concomitenţa desfăşurărilor pianistice solicită interpreţilor mobilitate, precizie, o bună stăpânire a mijloacelor tehnice, fluenţă şi colorit sonor.
Creaţiile lui Felix Mendelssohn-Bartholdy pentru pian la patru mâini înscriu în literatura pianistică pagini de mare strălucire, ce cultivă o virtuozitate cantabilă şi o tehnică diversificată. Deşi puţine, ele reprezintă o culme a artei sale pianistice şi componistice. Stilul său îngemănează în mod armonios suflul lui Carl Maria von Weber cu suspinul şi zâmbetul lui Wolfgang Amadeus Mozart.

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Enoiu-Pânzariu, A.</creatorName>
<affiliation>Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iaşi, România</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Romantismul și noua dramaturgie muzicală a duo-ului pianistic &icirc;n creația lui Felix Mendelssohn-Bartholdy</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2021</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-3453-3-0 (PDF); 978-9975-3453-4-7 (PDF)</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>Felix Mendelssohn-Bartholdy</subject>
<subject>duo pianistic</subject>
<subject>patru mâini</subject>
<subject>Andante cu variațiuni</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>[78.071.1+792.54](430)(092)</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2021</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>