Reforme și inovații în procesul de formare a Teatrului Național din Chișinău ghidate de interferența maeștrilor scenei românești
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
316 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-23 16:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.02(478) (11)
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (521)
SM ISO690:2012
CARAUŞ, Tatiana. Reforme și inovații în procesul de formare a Teatrului Național din Chișinău ghidate de interferența maeștrilor scenei românești. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 31-32.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Reforme și inovații în procesul de formare a Teatrului Național din Chișinău ghidate de interferența maeștrilor scenei românești

Reforms and innovations in the formation process of the National Theater from Chisinau guided by the interference of the masters of the Romanian stage

CZU: 792.02(478)

Pag. 31-32

Carauş Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 24 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
teatrul din Basarabia, colaborare, impact, evoluţie, cultură, fondatori, influenţă


Teza

Nimeni nu poate nega importanţa pe care a avut-o teatrul românesc în Basarabia. Toţi
cei implicaţi în procesul de teatralizare au avut intenţia ca el să devină mai bun, mai calitativ.
Eforturile diferitor personalităţi care în diverse perioade şi-au pus pe altarul ascensiunii
teatrale idei, strategii, energie, talent şi pasiune, au construit o pistă de decolare a Teatrului
Naţional de azi.
Curioase sunt formele şi metodele de colaborare, influenţă şi conexiune între diferite
personalităţi teatrale deja instruite cu cele care abia se formează. O astfel de legătură se atestă
între teatrele de pe ambele maluri ale Prutului. Multe evenimente prin care a trecut teatrul nostru –

substituiri directoriale, schimbări de locaţii, nesubvenţionări ministeriale etc., momente, aparent, nefaste, au scânteiat şi au
pulsat de fiecare dată fluxul teatral, provocând paşi mari, siguri şi cerţi în modernizarea
domeniului.
Multitudinea personalităţilor care au valorificat, au perceput şi au continuat fluxul
teatral din Basarabia este amplă. Incontestabilă, însă, rămâne valoarea marilor maeştri ai
scenei româneşti Aurel Ion Maican, Ludovic Dauş, Ion Livescu ş.a. care, voluntar (sau din
voia întâmplării), au consimţit a fi actori, regizori, directori ai Teatrului Naţional din Chişinău
în diferite timpuri. Împreună cu ei publicul din Basarabia şi-a cimentat rădăcinile, şi-a păstrat
obiceiurile şi folclorul, având certitudinea că prin vene le curge acelaşi sânge, că au aceeaşi
strămoşi şi, deci, acelaşi viitor. Intenția studiului este de a reconstitui momentele cele mai
relevante prin care a trecut teatrul din acest ţinut Pruto-nistrean până a se consolida, a se
identifica şi a-şi forma nume notorii, discipoli şi pedagogi care să genereze adevăraţi oameni
de teatru. Acest procedeu s-a realizat treptat, timp de secole fiind mărginit de numeroase
interdicţii. Aspiraţiile clasei politice tindeau spre a constitui o cultură unică, cea curat
moldovenească, fără a asocia poeţi, dramaturgi, cântăreţi, pictori, actori etc. de pe ambele
maluri ale Prutului. Instituţia teatrală de multe ori era percepută ca fiind un instrument de
propagandă românească burghezo-naţionalistă antisovietică. În aşa mod, pentru teatrologii şi
editorii localnici acesta era un subiect tabu. Cu toată grija dictatorială de a ne proteja cultura
de influenţa diferitor ideologii străine, ea a răzbătut, a înaintat şi s-a contopit logic, fluent,
inevitabil, determinând o conexiune artistică interstatală.