Romanian art and meta-reference
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
335 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-10 20:59
SM ISO690:2012
ARHIP, Odette. Romanian art and meta-reference. In: Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal.: Literatură şi Studii Culturale, 19-20 aprilie 2013, Bălți. Bălți: Editura Presa universitară bălțeană, Bălţi & Editura Vasiliana ’98, Iaşi, 2014, Vol. 2, pp. 139-150. ISBN 978-973-116-364-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal.
Vol. 2, 2014
Colocviul "Construcții identitare. Reverberaţii ale modelului cultural francez în context european şi universal"
Bălți, Moldova, 19-20 aprilie 2013

Romanian art and meta-reference


Pag. 139-150

Arhip Odette
 
Ecological University of Bucharest
 
 
Disponibil în IBN: 18 septembrie 2021


Rezumat

Ayant comme point de départ la tentative intelligente de plusieurs musées de présenter l’art roumain par l’intermédiaire des outils médias, notre contribution consiste dans une interprétation sémiotique visuelle de certaines des peintures les plus importantes de Nicolae Grigorescu. Outre l’importance, un autre critère significatif a été la capacité de communiquer à travers la peinture des données caractéristiques concernant l’identité roumaine. Nous commentons leur valeur symbolique, mais nous insistons aussi sur la relation entre l’identité nationale (à l’intérieur et à l’extérieur de la culture roumaine) et l’altérité (communauté européenne multiculturelle). Du point de vue du transport interculturel, nous avons trouvé une source utile, à savoir la proposition de Catherine Kerbrat Orecchioni de représenter l’activité de communication. En tenant compte de son concept de « compétence idéologique et culturelle », nous mettons en évidence l’articulation entre notre propre identité et les représentations de l’altérité en passant en revue et en observant la contiguïté avec d’autres œuvres (les peintures du peintre roumain/les peintures des peintres européens), l’intermédiarité (les connotations et les associations bibliques, littéraires, historiques, mythologiques musicales), les interactions conscientes ou inconscientes avec d’autres cultures, courants, données idéologiques, etc. La signification chromatique est aussi bien analysée pour identifier les principaux éléments qui contribuent à transférer l’œuvre d’art du domaine national vers celui mondial par l’intermédiaire de l’internet. Ce type d’approche permet aux personnes qui sont membres d’autres cultures de bénéficier des valeurs de notre culture grâce à une compréhension plus approfondie.

Având ca punct de plecare încercarea inspirată amai multor muzee de a prezenta arta românească prin intermediul tehnologiei media, contribuția noastră constă într-o interpretare semiotică vizuală a unora dintre cele mai importante picturi ale lui Nicolae Grigorescu. Pe lângă importanță, un alt criteriu semnificativ a fost capacitatea de a comunica prin pictură date caracteristice privitoare la identitatea românească. Comentăm valoarea lor simbolică, dar punem accent, mai ales, pe relația dintre identitatea națională (în interiorul și în afara culturii românești) și Alteritate (comunitatea europeană multiculturală). Din perspectiva comunicării interculturale, am găsit o sursăfoarte utilă, și anume inițiativa Catherinei Kerbrat Orecchioni de a reprezenta activitatea de comunicare. Luând în considerare conceptul ei de « competență ideologicăși culturală », am evidențiat raportul dintre propria noastră identitate și reprezentările alterității, trecând în revistă și observând contiguitatea cu alte lucrări (lucrările pictorului român/lucrările pictorilor europeni), intermedialitatea (asocieri și conotații mitologice, biblice, istorice, literare, muzicale), interacțiuni conștiente sau inconștiente cu alte culturi, curente, baze ideologice etc. Semnificația cromatică este la fel de bine scanată pentru a identifica cele mai importante elemente care ajută pentru a transfera o operă de artă din domeniul național la nivel mondial, și aceasta prin intermediul internetului. Acest tip de abordare permite persoanelor care sunt membre ale altor culturi să beneficieze de valorileculturii noastre, tocmai datorită unei înțelegeri mai profunde.

Cuvinte-cheie
identité culturelle, sémiotique visuelle, peinture, message, articulation,

identitate culturală, semiotică vizuală, pictură, mesaj, articulare