Securitatea națională a Republicii Moldova în contextul adversităților geopolitice regionale
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
548 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-15 15:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
351.86(478):327 (4)
Particular activities of public administration (1071)
International relations. World, global politics. International affairs. Foreign policy (1442)
SM ISO690:2012
JUC, Victor, UNGUREANU, Veaceslav. Securitatea națională a Republicii Moldova în contextul adversităților geopolitice regionale. In: Studii naționale de securitate, 2020, nr. 2(2), pp. 22-38. ISSN 2587-3822. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4462330
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii naționale de securitate
Numărul 2(2) / 2020 / ISSN 2587-3822

Securitatea națională a Republicii Moldova în contextul adversităților geopolitice regionale

The national security of the Republic of Moldova in the context of regional geopolitical adversities

Национальная безопасность Республики Молдова в контексте региональных геополитических вызовов

La sécurité nationale de la République de Moldova dans le contexte des annonces géopolitiques régionales

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4462330
CZU: 351.86(478):327

Pag. 22-38

Juc Victor, Ungureanu Veaceslav
 
Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice
 
 
Disponibil în IBN: 6 august 2021


Rezumat

Conceptul stat mic/putere mică definește statele cu un potenţial geopolitic redus, lipsite de suficientă capacitate de a se impune în cadrul relaţiilor internaţionale pentru a determina evoluția politicii mondiale, precum și de a-și asigura securitatea națională. Securitatea lor este diminuată dacă nu se regăsesc într-o coaliție de state cu o pondere majoră în sistemul de securitate internațională și dacă nu au vreo importanţă pentru realizarea intereselor geopolitice/geostrategice ale unor mari puteri sau ale actorilor nonstatali. Republica Moldova este eminamente o putere mică, a cărei securitate se dovedeşte a fi vulnerabilă la riscurile și ameninţările care sunt furnizate ca urmare a impactului intereselor geopolitice ale marilor puteri asupra zonei tampon în care este poziţionată. Necesitatea realizării reformelor structurale în domeniul securității naționale depinde în mare măsură de relaţiile geopolitice ale marilor puteri, la baza cărora se află interesele geostrategice din regiunea Europei de Sud-Est, care exercită un impact asupra dimensiunii geopolitice a securității naționale a Republicii Moldova. Riscurile și ameninţările ce periclitează componentele securității naționale sunt generate de factorul extern şi necesită a fi abordate în termeni geopolitici. Consolidarea securității naționale va fi determinată de locul pe care îl va ocupa Republica Moldova în aranjamentele arhitecturii geopolitice ale securităţii regionale, ceea ce ar contribui în final şi la modificarea statutului Republicii Moldova din cel de consumator în furnizor de securitate regională.

The concept of small state/ small power defines the states with a low geopolitical potential that lack sufficient capacity to impose themselves within the international relations to determine the world politics evolution, as well as to ensure their national security. Their security is decreased if they are not a part of a coalition of states with a major weight in the international security system and if they are not important for the achievement of the geopolitical/ geostrategic interests of some of the great powers or of the non-state actors. The Republic of Moldova is exclusively a small power, whose security proves to be vulnerable to the risks and threats that emerge as a result of the impact of the geopolitical interests of the great powers on the buffer zone where it is situated. The need to carry out structural reforms in the national security field depends largely on the geopolitical relations of the great powers, which are based on the geostrategic interests in the South-Eastern Europe that have impact on the geopolitical dimension of the national security of the Republic of Moldova. The risks and threats that endanger the national security components are generated by the external factor and need to be addressed in the geopolitical terms. The strengthening of the national security is going to be determined by the place of the Republic of Moldova within the arrangements of the geopolitical architecture of the regional security that would contribute finally to the modification of the status of the Republic of Moldova from the consumer to the supplier of regional security.

Концепция малого государства / малой силы характеризует государства с низким геополитическим потенциалом, не обладающие достаточной способностью учавствовать в международных отношениях для определения эволюции мировой политики, а также для обеспечения своей национальной безопасности. Уровень безопасности таких государств снижается, если они не оказываются в коалиции государств, обладающих весом в системе международной безопасности, и если они не представляют никакого интереса в реализации геополитических / геостратегических интересов великих держав или негосударственных субъектов. Республика Молдова является исключительно небольшим государством, безопасность которого оказывается уязвимой для рисков и угроз, возникающих в результате воздействия геополитических интересов великих держав на буферную зону, в которой она расположена. Необходимость структурных реформ в области национальной безопасности во многом зависит от геополитических отношений великих держав, основанных на геостратегических интересах региона Юго-Восточной Европы, что оказывает влияние на геополитическое измерение национальной безопасности Молдовы. Риски, ставящие под угрозу компоненты национальной безопасности, порождаются внешними факторами и требуют решения с геополитической точки зрения. Укрепление национальной безопасности будет определяться тем местом, которое Республика Молдова займет в структуре геополитической архитектуры региональной безопасности, что, в итоге, будет способствовать изменению статуса Республики Молдова с потребителя на поставщика региональной безопасности.

Le concept de petit État / faible puissance définit les États à faible potentiel géopolitique, manquant de capacité suffisante pour s'imposer dans les relations internationales pour déterminer l'évolution de la politique mondiale, ainsi que pour assurer la sécurité nationale. Leur sécurité est diminuée s’ils ne se retrouvent pas dans une coalition d'États avec une partie majeure dans le système de sécurité international et s'ils n'ont aucune importance pour la réalisation des intérêts géopolitiques / géostratégiques des grandes puissances ou des acteurs non étatiques. La République de Moldavie est éminemment une petite puissance, dont la sécurité se révèle vulnérable aux risques et menaces qui découlent de l'impact des intérêts géopolitiques des grandes puissances sur la zone tampon dans laquelle elle est positionnée. La nécessité de réformes structurelles dans le domaine de la sécurité nationale dépend en grande partie des relations géopolitiques des grandes puissances, fondées sur les intérêts géostratégiques de la région de l'Europe du Sud-Est, ce qui a un impact sur la dimension géopolitique de la sécurité nationale de la République de Moldavie. Les risques et les menaces qui mettent en danger les composantes de la sécurité nationale sont générés par le facteur externe et doivent être traités en termes géopolitiques. La consolidation de la sécurité nationale sera déterminée par la place que la République de Moldova occupera dans les arrangements de l'architecture géopolitique de la sécurité régionale, ce qui contribuerait à terme à faire passer

Cuvinte-cheie
interes geopolitic, Marile Puteri, arhitectura geopolitică, mediu desecuritate regională, sfera de influență, zona tampon, securitate națională, neutralitatea permanentă,

geopolitical interest, great powers, geopolitical architecture, regional security environment, sphere of influence, buffer zone, national security, permanent neutrality,

геополитический интерес, великие державы, геополитическая архитектура, среда региональной безопасности, сфера влияния, буферная зона, национальная безопасность, постоянный нейтралитет,

intérêt géopolitique, grandes puissances, architecture géopolitique, environnement sécuritaire régional, sphère d'influence, zone tampon, sécurité nationale, neutralité permanente