Romanianization and Half-Hearted Concessions. The Last Four Years of German-Language Education in Southern Bessarabia (1936-1940)1
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
468 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-11 22:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01:811.112.2(478)(091)"1936-1940" (1)
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (3844)
West Germanic languages (other than English) (119)
SM ISO690:2012
BLASEN, Philippe H.. Romanianization and Half-Hearted Concessions. The Last Four Years of German-Language Education in Southern Bessarabia (1936-1940)1. In: Plural. History, Culture, Society, 2021, nr. 1, pp. 53-71. ISSN 2345-1262.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Plural. History, Culture, Society
Numărul 1 / 2021 / ISSN 2345-1262 /ISSNe 2345-184X

Romanianization and Half-Hearted Concessions. The Last Four Years of German-Language Education in Southern Bessarabia (1936-1940)1

CZU: 37.01:811.112.2(478)(091)"1936-1940"

Pag. 53-71

Blasen Philippe H.
 
A. D. Xenopol Institute of History in Iași
 
Disponibil în IBN: 29 iulie 2021


Rezumat

The article discusses the status of German-language education in Southern Bessarabia in the last years of Romanian domination, before the Soviet takeover in June 1940 and the subsequent resettlement of the local German population in September 1940. It shows that neither the national-liberal government (1933-1938), nor the regime of King Carol II (1938-1940) complied with the 28 October 1920 treaty between the principal allied powers and Romania respecting Bessarabia, an agreement which granted the Romanian nationals of German ethnicity the right to establish and manage schools, as well as to use the German language in the educational sphere. Both the national-liberal government and the regime of King Carol II obstructed public and confessional German-language education in Southern Bessarabia. They did not restore school buildings confiscated in 1936 and did not authorize the establishment of German-language schools. Only in September 1939 did the regime of King Carol II make some palpable concessions to the Germans of Southern Bessarabia, apparently as a result of the departure of the autonomist leader of the German community in Romania. However, even then, the Romanian state did not return all of the confiscated school buildings and seemingly further pursued the Romanianization of the local Germans.

Articolul examinează situația învățământului de limbă germană în Basarabia de sud în ultimii ani ai stăpânirii românești, înainte de trecerea provinciei sub puterea sovietică în iunie 1940 și a deplasării populației germane locale ce a urmat în septembrie 1940. Articolul arată că nici guvernul național-liberal (1933-1938), nici regimul personal al regelui Carol al II-lea (1938-1940) nu au respectat tratatul dintre principalele puteri aliate și România cu privire la Basarabia din 28 octombrie 1920, acord ce le dădea cetățenilor români de etnie germană dreptul de a deschide și de a administra școli și de a utiliza limba germană în cadru educațional. Atât guvernul național-liberal cât și regimul personal al lui Carol al II-lea au împiedicat educația publică și confesională de limbă germană din Basarabia de sud. Nu au retrocedat clădirile școlare confiscate în 1936 și nu au autorizat deschiderea de școli de limbă germană. Abia în septembrie 1939 regimul regelui Carol al II-lea le-a făcut concesii concrete germanilor din Basarabia de sud, se pare drept rezultat al plecării conducătorului autonomist al comunității germane din România. Însă, chiar și atunci, statul român nu a dat înapoi toate clădirile școlare confiscate și, după toate aparențele, a continuat românizarea germanilor locali.

Cuvinte-cheie
education, minorities, Bessarabia Germans, Romanianization, regime of Carol II,

învăţământ, minorități, germani basarabeni, politica de românizare, regimul lui Carol al II-lea