Copilul și sunetul sau despre educația muzicală
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
360 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-20 15:55
SM ISO690:2012
GAGIM, Ion. Copilul și sunetul sau despre educația muzicală. In: Valorificarea strategiilor inovaționale de dezvoltare a învățămîntului artistic contemporan, 11-12 decembrie 2015, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2015, pp. 3-4. ISBN 978-9975-50-161-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea strategiilor inovaționale de dezvoltare a învățămîntului artistic contemporan 2015
Conferința "Valorificarea strategiilor inovaționale de dezvoltare a învățămîntului artistic contemporan"
Bălți, Moldova, 11-12 decembrie 2015

Copilul și sunetul sau despre educația muzicală

The child and the sound or on music education


Pag. 3-4

Gagim Ion
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
Disponibil în IBN: 8 iulie 2021


Rezumat

Educația muzicală se rezumă, în fond, la relația dintre copil (per-soana umană) și sunet. Pentru că aici se află cheia problemei. Materia muzicii este sunetul (muzical). Comunicarea cu sunetul muzicii, aducător de semnificații speci-fice, descifrarea acestor semnificații, înțelegerea (percepția-trăirea) lor, aproprierea-interiorizarea substanței armonice a muzicii (sunetului muzical), acordajul interio-rului (universului sufletesc-spiritual) în „tonalitatea” lor „celestă”, atingerea, prin aceasta, a stării de muzică, „coordonarea” gândurilor, realizarea acțiunilor și mani-festarea unui comportament co-raportat la legile universal-cosmice, divine ale mu-zicii – acestea și constituie, în esență, conținutul și finalitatea activității de educație muzicală a omului. Instaurarea la nivel de conștiință a eu-lui interior al acestei relații presupune respectarea din partea profesorului a unei metodologii didactice specifice, care își are începutul și se fondează pe legile proprii ale muzicii. Principiile general-didactice exercită, în cazul dat, rolul de organizare a procesului stabilirii comuniunii „copil-muzică”, de colaborare și de sprijin a activității muzical-didactice propriu-zise, dar nu de dominare sau, cu atât mai mult, de substituire a ei pe un plan „extramuzical”. Elaborarea unei astfel de metodologii se află la ordinea zilei, or nerespectarea ei (după cum arată practica largă) conduce la „îndepărtarea” copilului de substanța pură a muzicii, realizându-se, prin aceasta, nu educație muzicală în sensul direct și suprem al noțiunii, dar „educație în jurul muzicii”.

Musical education is limited, in fact, to the relationship between the child (human person) and the sound – and here lies the key problem. The sound (music) is the musical element. Communication with the sound of music that brings a specific meaning, deciphering these meanings, their understanding (perception-feelings), the appropriation-internalization of the harmonic substance of music (musical sound), tuning the interior (universal soul and spirit) in their "celestial" "tone", achieving thereby the state of music, the "coordination" of thoughts, the implementation of actions and the manifestation of a behaviour that co-rapports with the music’s divine, universal-cosmic laws- they constitute, in essence, the content and purpose of a person’s musical educational activity. The establishment on a consciousness level of the inner self of this relation-ship presupposes that teachers should follow a specific teaching methodology, which has its beginning and it is based on music’s specific laws. The generaldidactic principles have got, in this case, the role of organizing the process of establishing the communion "child-music", of collaboration and support of the musical- teaching activity itself, but not its domination or substitution on an "extramuzical" level. Developing such a methodology is on the agenda, as failure to comply with it (as practice shows) leads to "distancing" the child from the pure substance of music, showing thereby no musical education within the direct and supreme meaning of the concept, but "education around music."

Cuvinte-cheie
educaţia muzicală, relația copil-sunet, comunicarea cu sunetul muzicii, descifrarea semnificațiilor sunetului, universul sufletesc-spiritual,

music education, relationship between the child and the sound, communication with sound, deciphering sound meaning, soul and spirit universe