Ornamentul naţional – însemn al identităţii culturale
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
354 23
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-03 23:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
745.52.016(478) (1)
Drawing. Design. Applied arts and crafts (336)
SM ISO690:2012
MOISEI, Ludmila. Ornamentul naţional – însemn al identităţii culturale . In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 1(38), pp. 257-262. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(38) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Ornamentul naţional – însemn al identităţii culturale

The national ornament – a symbol of cultural identity

CZU: 745.52.016(478)

Pag. 257-262

Moisei Ludmila
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

În contextul globalizării,promovarea identităţii culturale reprezintă o strategie prioritară a ţării noastre. Tot mai mult suntem supuşi infl uenţelor etnoculturale, suntem marcaţi de dinamismul cultural regresiv şi de noile tendinţe care, adesea, vin în contradicţie cu valorile spirituale ale memoriei colective. Scopul acestui articol este de a releva importanţa ornamentului ca arhetip, ca simbol identitar, dar şi ca semn decorativ cu cele mai alese calităţi estetice. În cadrul articolului autorul insistă asupra evidenţierii şi valorifi cării identităţii culturale prin ornamentele de valoare naţională care, alături de ţesături, devin semne, simboluri identitare pentru ţara noastră. Axat pe cercetări etnografi ce de teren, pe analize interdisciplinare şi interviuri etnografi ce, prezentul demers ştiinţifi c aduce în lumina cercetărilor etape de descifrare a ornamentului, precum şi logica aranjării ţesăturilor în decorul interiorului tradiţional. Valorifi când memoria colectivă, autorul evidenţiază semnifi caţiile anumitor ornamente (busuiocul, cocostârcul, cucul, cocoşul, hora ş.a.) prin raportarea acestora la modelul lumii şi la sistemul de reprezentări simbolice.

In the context of globalization, the promotion of the cultural identity is a priority strategy of our country. We are increasingly subject to ethnocultural infl uences, we are marked by the cultural regressive dynamism and the new trends, which often run counter to the spiritual values of collective memory. The purpose of this article is to reveal the importance of the ornament as an archetype, as an identity symbol, but also as a decorative sign with the best aesthetic qualities. In the article, the author insists on highlighting and developing the cultural identity through ornaments of national value, which along with fabrics, become signs, symbols of identity for our country. Focused on ethnographic fi eld research, on interdisciplinary analysis and ethnographic interviews, this scientifi c approach brings to the light of research the stages of deciphering the ornament, as well as the logic of arranging fabrics in the traditional interior. Valorising the collective memory, the author highlights the signifi cance of certain ornaments (the basil, the stork, the cuckoo, the rooster, the hora, etc.) by relating them to the world model and to the system of symbolic representations.

Cuvinte-cheie
ornament, identitate culturală, globalizare, ţesături tradiţionale,

ornament, cultural identity, globalization, traditional fabrics