Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
354 23 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-03 23:43 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
745.52.016(478) (1) |
Drawing. Design. Applied arts and crafts (336) |
SM ISO690:2012 MOISEI, Ludmila. Ornamentul naţional – însemn al identităţii culturale . In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 1(38), pp. 257-262. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | |||||
Numărul 1(38) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | |||||
|
|||||
CZU: 745.52.016(478) | |||||
Pag. 257-262 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
În contextul globalizării,promovarea identităţii culturale reprezintă o strategie prioritară a ţării noastre. Tot mai mult suntem supuşi infl uenţelor etnoculturale, suntem marcaţi de dinamismul cultural regresiv şi de noile tendinţe care, adesea, vin în contradicţie cu valorile spirituale ale memoriei colective. Scopul acestui articol este de a releva importanţa ornamentului ca arhetip, ca simbol identitar, dar şi ca semn decorativ cu cele mai alese calităţi estetice. În cadrul articolului autorul insistă asupra evidenţierii şi valorifi cării identităţii culturale prin ornamentele de valoare naţională care, alături de ţesături, devin semne, simboluri identitare pentru ţara noastră. Axat pe cercetări etnografi ce de teren, pe analize interdisciplinare şi interviuri etnografi ce, prezentul demers ştiinţifi c aduce în lumina cercetărilor etape de descifrare a ornamentului, precum şi logica aranjării ţesăturilor în decorul interiorului tradiţional. Valorifi când memoria colectivă, autorul evidenţiază semnifi caţiile anumitor ornamente (busuiocul, cocostârcul, cucul, cocoşul, hora ş.a.) prin raportarea acestora la modelul lumii şi la sistemul de reprezentări simbolice. |
|||||
Cuvinte-cheie ornament, identitate culturală, globalizare, ţesături tradiţionale, ornament, cultural identity, globalization, traditional fabrics |
|||||
|