Traditional and innovative approaches to the piano sonata in the creation of composers from the Republic of Moldova on the borderline of the 20th-21stt centuries
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
415 1
Ultima descărcare din IBN:
2021-05-27 10:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.8:780.616.433.082.2.036(478)+[780.8:780.616.433.082.2]:781.61 (1)
Music (1804)
SM ISO690:2012
HATIPOVA, Inna. Traditional and innovative approaches to the piano sonata in the creation of composers from the Republic of Moldova on the borderline of the 20th-21stt centuries. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2021, nr. 1(38), pp. 28-32. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(38) / 2021 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Traditional and innovative approaches to the piano sonata in the creation of composers from the Republic of Moldova on the borderline of the 20th-21stt centuries

Abordări tradiţionale și inovatoare ale sonatei pentru pian in creaţia compozitorilor din Republica Moldova la hotarul secolelor XX-XXI

CZU: 780.8:780.616.433.082.2.036(478)+[780.8:780.616.433.082.2]:781.61

Pag. 28-32

Hatipova Inna
 
Academy of Music, Theater and Fine Arts
 
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

In the present article the author reviews the piano sonatas penned by national composers on the borderline of the 20th-21st centuries. On the basis of the Piano Sonata by A. Fyodorova, the Sonata-Fantasia by V. Zagorsky, the Sonata-Improvisation by V. Rotaru and De Sonata Meditor by G. Ciobanu, one can disclose the principal tendencies of development of the genre referring to strengthening the individualization of treating the artistic concept of each composition, as well as to a growing interest in modern composition techniques. Th e choice of the analyzed sonatas was determined by the fact that the above-mentioned pieces are now fi rmly established in both the educational and competition repertoire of the undergraduate, graduate and doctoral students of the Academy of Music, Th eatre and Fine Arts of the Republic of Moldova as well as in the local pianists’ concert practice. Th e inference is drawn that, during the respective period, composers tend to write one-part compositions and treat the sonata concept freely.

În articolul respectiv autorul cercetează sonata pentru pian din creaţia compozitorilor autohtoni de la hotarul secolelor XX-XXI. În baza Sonatei pentru pian de A. Fiodorova, Sonatei-fantezie de V. Zagorschi, Sonatei-improvizaţie de V. Rotaru şi De sonatei meditor de G. Ciobanu, se relevă tendinţele principale în dezvoltarea genului, legate de intensifi carea individualizării ideii artistice în fi ecare lucrare şi de creşterea interesului pentru tehnicile componistice contemporane. Alegerea sonatelor a fost condiţionată de includerea acestora în repertoriul didactic şi de concurs al studenţilor, masteranzilor şi doctoranzilor Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Republica Moldova, în practica concertistică a pianiştilor locali. Se ajunge la concluzia că, în perioada indicată, se tinde spre compoziţii monopartite şi spre tratarea liberă a conceptului de sonată.

Cuvinte-cheie
sonata for piano, composers from the Republic of Moldova, sonata form,

sonata pentru pian, compozitori din Republica Moldova, forma de sonată