Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
625 40 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-14 18:01 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.03(=135.1)+373.036 (1) |
Theatre. Stagecraft. Dramatic performances (521) |
Kinds of school providing general education (2016) |
SM ISO690:2012 ALEXANDRESCU, Ion. Apariția și dezvoltarea teatrului profesionist în limba națională prin teatrul școlar. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2020, nr. 11, pp. 182-189. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4557387 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 11 / 2020 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4557387 | ||||||
CZU: 792.03(=135.1)+373.036 | ||||||
Pag. 182-189 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articol se subliniază faptul că originile teatrului profesionist în limba română coincid cu primele manifestări ale Teatrului școlar (TȘ). La fel și dezvoltarea sau, mai târziu, instituționalizarea acestuia se datorează acelorași inițiative școlare. Astfel, descoperim o tradiție cu mult peste 250 de ani de TȘ (german, maghiar sau român), încă din perioada Reformei luterane, când drama școlară începe a fi scrisă în limbile naționale (Brașov) sau în perioada instituirii „primei scene stabile românești” (Blaj). În Transilvania, teatrul în limba română a răzbit încă de la începutul secolului al XVIII-lea. În Moldova se va vedea că acest lucru nu a fost posibil decât în următorul secol (1816). În Țara Românească, la București, primul spectacol în limba română a avut loc mai târziu decât în Moldova, dar tot în școală (1819). Cu toate acestea, Țara Românească și Moldova au privilegiul înființării teatrelor profesioniste în limba română în prima jumătate a secolului XIX, spre deosebire de Transilvania, unde acest eveniment cultural va avea loc abia la început de secol XX. În concluzie, școala este locul de întâlnire a tuturor manifestărilor teatrale în limba maternă până la instituționalizarea definitivă a teatrului profesionist în arealul românesc. |
||||||
Cuvinte-cheie teatru profesionist, artă teatrală, școală-teatru, teatru școlar (TȘ), creație scenică, exercitium, investi-gație cronologică, teză axiomatică, sincretismul artelor, model pedagogic, Professional theatre, theatrical art, School-theatre, School theatre (ST), scenic creation, exercitium, chrono-logical investigation, axiomatic thesis, syncretism of the arts, pedagogical model |
||||||
|