Activitatea de lectură în bibliotecă
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
530 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-10 09:04
SM ISO690:2012
MARTIS, Cristina Paraschiva. Activitatea de lectură în bibliotecă. In: Bibliotecile din învățământ în proces continuu de dezvoltare și transformare: Symposia investigatio bibliotheca, Ed. 13, 19 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: ULIM, 2020, Ediția 12, pp. 37-39.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Bibliotecile din învățământ în proces continuu de dezvoltare și transformare
Ediția 12, 2020
Conferința "Bibliotecile din învățământ în proces continuu de dezvoltare și transformare "
13, Chişinău, Moldova, 19 octombrie 2020

Activitatea de lectură în bibliotecă

Library reading activity


Pag. 37-39

Martis Cristina Paraschiva
 
Liceul Teoretic „Pavel Dan”, Câmpia Turzii
 
 
Disponibil în IBN: 4 februarie 2021


Rezumat

Elevii (mai ales cei din ciclul liceal) nu pot întotdeauna să studieze acasă, în special pentru că nu au material documentar necesar. Datorită volumului tot mai mare din informaţii, necesităţile de documentare cresc şi nicio bibliotecă personală nu poate fi satisfăcătoare. De aceea elevii sunt obligaţi, de multe ori, să lucreze în biblioteci, instituţii care trebuie să se integreze în mediul lor de activitate intelectuală. Biblioteca şcolară este parte integrantă a procesului de formare. Instruire şi educare, răspunzând cerinţelor de formare, educare, lectură, documentare, recreere şi studiu al elevilor şi cadrelor didactice. Biblioteca exercită un rol important în orientarea intelectuală a utilizatorilor săi, în informarea şi menţinerea gustului pentru lectură, pentru studiu, în scopul cristalizării unui sistem de informare propriu. Prin activitatea sa, biblioteca şcolară participă la realizarea obiectivelor sistemului de învăţământ, în ansamblul său, precum şi obiectivelor educaţionale, pe etape de studii şi profiluri de învăţământ. Un rol imortant îl are bibliotrcarul de a-i aduce pe cititori în bibliotecă, a discuta cu ei, în a începe să vadă care le sunt nevoile informaţionale pe care biblioteca le-ar putea satisface. Biblioteca are ca scop atragerea elevilor către carte, familiarizarea acestora cu biblioteca şi cu serviciile pe care le oferă aceasta. Astfel elevii află ce este o bibliotecă, cum se poate împrumuta o carte la domiciliu, cum sunt aşezate cărţile şi cum le găsesc. Prezenţa constantă a bibliotecii şi bibliotecarului în viaţa de zi cu zi a şcolii e adevărata dovadă a eficienţei acestei instituţii. Bibliotecarul este un element stimulator care caută să fie un difuzor al culturii ce sălăşluieşte în încăperea instituţiei cărţilor. Bibliotecarul trebuie să ducă o muncă diferenţiată în raport cu profilul bibliotecii sale şi al cititorilor care o frecventează. El este un îndrumător al cititorului începător pe care îl poate modela prin sfaturile sale, având mereu în faţa ochilor cea mai cuprinzătoare definiţie a actului lecturii pe care a dat-o cronicarul român Miron Costin:,, … ca nu iaşte alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă, decât cetitul cărţilor …”.

Students (especially high school students) cannot always study at home, especially because they do not have the necessary documentary material. Due to the growing volume of information, the need for documentation is growing and no personal library can be satisfactory. That is why students are often forced to study in libraries, institutions that must integrate into their environment of intellectual activity. The school library is an integral part of the training process. Training and education, meeting the requirements of training, education, reading, documentation, recreation and study of students and teachers. The library plays an important role in the intellectual orientation of its users, in informing and maintaining the taste for reading, for study, in order to crystallize its own information system. Through its activity, the school library participates in achieving the objectives of the education system, as a whole, as well as the educational objectives, on stages of studies and educational profiles. An important role is played by the librarian in bringing readers to the library, in discussing with them, in starting to see what information needs the library could satisfy. The library aims to attract students to the book, familiarize them with the library and the services it offers. In this way, students learn what a library is, how to borrow a book at home, how books are laid out and how to find them. The constant presence of the library and the librarian in the daily life of the school is the true proof of the efficiency of this institution. The librarian is a stimulating element that seeks to be a disseminator of culture as living in the room of the book institution. The librarian must do a differentiated work in relation to the profile of his library and of the readers who frequent it. He is a guide for the novice reader whom he can model through his advice, always having before his eyes the most comprehensive definition of the act of reading given by the Romanian chronicler Miron Costin: "There is no other more beautiful and more useful in all man's life leisure, than reading books…”.

Cuvinte-cheie
formare, educare, instruire, studiu,

training, education, training, study