Avangarda vs. Experiment: confuzii si lamuriri terminologice
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
365 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-22 10:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09+811.135.1'373 (2)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2083)
Balkan Romance / Balkan Romanic languages (1453)
SM ISO690:2012
NAGY, Daniela, LESENCIUC, Adrian. Avangarda vs. Experiment: confuzii si lamuriri terminologice. In: Un veac de conflagrații: realitate și ficțiune, 8 iunie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Departamentul de Literatură Universală și Comparată, USM, 2019, Ediția a 7-a, pp. 112-129. ISBN 978-9975-72-366-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Un veac de conflagrații: realitate și ficțiune
Ediția a 7-a, 2019
Conferința "Un veac de conflagrații: realitate si ficțiune"
Chişinău, Moldova, 8 iunie 2018

Avangarda vs. Experiment: confuzii si lamuriri terminologice

CZU: 821.135.1.09+811.135.1'373

Pag. 112-129

Nagy Daniela, Lesenciuc Adrian
 
Academia Forţelor Aeriene „Henri Coandă“ din Brasov
 
Disponibil în IBN: 15 ianuarie 2021


Rezumat

Contextualizarea tot mai pronunțată a istoriei literare autohtone și manifestarea tot mai pregnantă a tendințelor non-estetice în critica literară conduc la apariția unor confuzii terminologice în materie de teorie literară. Una dintre aceste confuzii este aceea dintre termenii care derivă din conceptele de avangardă și experiment, clarificată în linii mari de anumiți teoreticieni ai avangardei, dar menținută într-o zonă de contaminare reciprocă necritică, în cazul altora. Menținerea în zona de contagiune terminologică nu servește teoriei literare, cu atât mai mult cu cât împrumuturile sunt multiple, din spații culturale diferite, din perioade diferite și cu încărcătură ideologică mai mult sau mai puțin pronunțată. Cu toate acestea, asocierea semantică a avangardei și experimentului se datorează înscrierii tipologice a celor două concepte în limitele progresismului modernist, precum și parcursului asumat al amândurora, în focalizare dinspre mainstream spre paraliteratură (termen extra-estetic, înglobând, spre exemplificare, atât literatura vizuală a avangardelor, cât și literatura combinatorie a grupării Oulipo). Prin intermediul prezentului articol ne-am propus să realizăm o distincție terminologică precisă, în scopul utilizării adecvate a instrumentarului științific și să eliminăm posibilele surse de confuzie terminologică.

A deeper contextualization of the national literary history and the increasingly visible manifestation of non-aesthetic tendencies in literary criticism led to the emergence of some terminological confusions with regard to literary theory. One of these confusions was in relation with the terms deriving from the concepts of avant-garde and experiment, which was partially clarified by some of the avant-garde’s critics, whereas others still maintained it in an area of non-critical reciprocal contamination. The preservation of this ambiguity in the area of terminological contagiousness does not serve the literary theory; suffice to say that there are multiple borrowings, originating in various cultural spaces, different periods of time and bearing a more or less ideologically charged mark. Nevertheless, the semantic association of the avant-garde with the experiment is due to their affiliation to the modernist progressivism, as well as due to their acknowledged development, deriving from the mainstream while focusing on paraliterature (extra-aesthetic term, encompassing, for example, both the visual literature of the avant-gardes and the combinatory literature of the group Oulipo). Through this article, we aimed to achieve a concise terminological clarification, in order to use the scientific apparatus accurately and to disambiguate possible sources of terminological confusions.

Cuvinte-cheie
avangardă, avangardism, avangardă istorică, neoavangardă, experiment, experimentalism, postavangardă,

avant-garde, avant-gardism, historical avant-garde, neo-avantgarde, experiment, experimentalism, post-avant-garde