Procedee și particularități de transcriere și interpretare a creațiilor polifonice pentru acordeon
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
381 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 20:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.8:780.647.2.083.82 (1)
Music (1809)
SM ISO690:2012
ŞTIUCA, Petru. Procedee și particularități de transcriere și interpretare a creațiilor polifonice pentru acordeon. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2020, nr. 2(37), pp. 160-164. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(37) / 2020 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Procedee și particularități de transcriere și interpretare a creațiilor polifonice pentru acordeon

Methods and specific features of transcribing and performing polyphonic works for accordion

CZU: 780.8:780.647.2.083.82

Pag. 160-164

Ştiuca Petru
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 24 decembrie 2020


Rezumat

Procesul de transcriere pentru acordeon a creațiilor polifonice impune respectarea unor reguli referitoare la transformările textului muzical, legate de substituirea diferitor elemente ale creației sau chiar renunțarea la unele de ele, în funcție de specificul instrumentului. În articolul de față, autorul se referă la cele mai frecvente procedee de transcriere pentru acordeon de la aspecte ale sonorității acordeonului, tempo, hașuri, accente, ornamente până la probleme de manevrare a burdufului ș.a.) și la particularitățile abordării acestui proces, ce le dictează aceste aspecte specifice. Problematica dată este foarte actuală astăzi, în contextul completării rapide a repertoriului pentru acordeon cu lucrări academice scrise în original pentru alte instrumente (pian, orgă ș.a.), dar care sunt preluate și interpretate cu mare succes la acest instrument ce se afirmă cu rapiditate în domeniul dat.

The process of transcribing polyphonic works for accordion requires the observance of some rules regarding the changes of the musical text, related to the substitution of various elements of the creation or even the renunciation of some of them, depending on the specificity of the instrument. In this article, the author refers to the most common methods of transcription for accordion from the aspects of the accordion sound, tempo, hatches, accents, ornaments to problems of handling the bellows and others) and to the peculiarities of approaching this process, conditioned by these specific aspects. These problems are current today, in the context of a very rapid completion of the academic repertoire for accordion with works written in the original for other instruments (organ, piano, etc.), performed successfully on this instrument that is quickly asserting itself in this domain.

Cuvinte-cheie
acordeon, transcriere muzicală, creații polifonice, procedee de transcriere, particularități de transcriere,

accordion, musical transcription, polyphonic works, transcription methods, transcribing specific features