Valențe romantice ale tendințelor naționale și universale în sonata pentru vioară și pian de Sabin Drăgoi
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
425 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-16 10:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[780.8:780.614.332.082.2]:781.61 (5)
Music (1808)
SM ISO690:2012
FLOREA, Augustina. Valențe romantice ale tendințelor naționale și universale în sonata pentru vioară și pian de Sabin Drăgoi. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2020, nr. 2(37), pp. 72-78. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(37) / 2020 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Valențe romantice ale tendințelor naționale și universale în sonata pentru vioară și pian de Sabin Drăgoi

Romantic meanings of the national and universal tendencies in the sonata for violin and piano by Sabin Dragoi

CZU: [780.8:780.614.332.082.2]:781.61

Pag. 72-78

Florea Augustina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2020


Rezumat

Sonata pentru vioară şi pian a remarcabilului compozitor, muzicolog și folclorist român Sabin Drăgoi prezintă o etapă importantă în paradigma evolutivă a genului respectiv în creația componistică românească din prima jumătate a secolului XX, fiind înalt apreciată prin decernarea Premiului de Stat. Aplicând ca pilon edificator ”romantismul enescian” cu propria-i fuzionare armonioasă a limbajului național și universal, autorul Sonatei își manifestă tendința spre universalitate prin abordarea imaginilor muzicale de filiație romantică. Dar, concomitent, în această creație se realizează o valorificare amplă și multiaspectuală a folclorului muzical țărănesc, se reproduce maniera improvizatorică a instrumentalismului popular, factura orchestrală a tarafurilor, se reinterpretează stilul narațiunii ”băsmuite” al recitativului quasi parlando, caracteristicile melodice proprii cântecului liric.

The sonata for violin and piano of the remarkable Romanian composer, musicologist and folklorist Sabin Drăgoi presents an important stage in the evolutionary paradigm of the respective genre in the Romanian compositional creation of the first half of the 20th century, being highly appreciated by the award of the State Prize. Applying as an uplifting pillar the „G. Enescu romanticism” with his own harmonious fusion of the national and universal language, the author of the Sonata manifests his inclination towards universality by approaching the musical images of the romantic lineage. But, at the same time, in this creation a wide and multi-faceted exploitation of the peasant musical folklore is realized, the improvisatory manner of the popular instrumentalism and the orchestral structure of the folk music bands are reproduced, the style of the "fairy tale” narration of the quasi-speaking recitative and the characteristic features peculiar to the lyrical song are reinterpreted.

Cuvinte-cheie
tendințe universaliste, influențe romantice, valorificarea folclorului țărănesc,

universalist tendencies, romantic influences, valorization of peasant folklore