Rolul mediator al flexibilității psihologie în manifestarea cognițiilor disfuncționale la adultul emergent
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
610 30
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-14 09:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9.07:159.95 (1)
Psychology (3389)
SM ISO690:2012
RACU, Igor, LUNGU, Violeta. Rolul mediator al flexibilității psihologie în manifestarea cognițiilor disfuncționale la adultul emergent. In: Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului, Ed. 22, 8-9 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2020, Seria 22, Vol.1, pp. 385-390. ISBN 978-9975-46-450-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului
Seria 22, Vol.1, 2020
Conferința "Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului"
22, Chişinău, Moldova, 8-9 octombrie 2020

Rolul mediator al flexibilității psihologie în manifestarea cognițiilor disfuncționale la adultul emergent

CZU: 159.9.07:159.95

Pag. 385-390

Racu Igor, Lungu Violeta
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 21 decembrie 2020


Rezumat

This article presents the results of the investigation of the mediating role of psychological flexibility in the manifestation of dysfunctional cognitions in the emerging adult. 212 young people were interviewed with the Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II), the Metacognition Questionnaire-30 (MCQ-30) and the Young Schema Questionnaire – (YSQ-S3) (YSQ-S3) - Emotional Deprivation, Abandonment and Failure schemas. Following the mediation analysis, we found that psychological inflexibility mediates the relationships between dysfunctional cognitions. Correlational analysis shows significant relationships of psychological flexibility with dysfunctional meta-cognitive beliefs and cognitions. This result has important practical implications in developing personal development programs and optimizing behavior in young people.

Cuvinte-cheie
psychological flexibility, early maladaptive schemas, metacognitive beliefs, emerging adult