Psycholinguistic peculiarities of formation of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic specialties
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
485 37
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-25 19:22
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.147:811.111(477) (1)
Higher education. Universities. Academic study (2563)
English language (671)
SM ISO690:2012
KHRIN, Iryna. Psycholinguistic peculiarities of formation of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic specialties. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2020, nr. 4(61), pp. 83-91. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 4(61) / 2020 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Psycholinguistic peculiarities of formation of foreign language communicative competence of students of nonlinguistic specialties

Particularitățile psiholingvistice de formare a competențelor comunicative în limba străină la studenții nonlingviști

CZU: 378.147:811.111(477)

Pag. 83-91

Khrin Iryna
 
„Pereiaslav-Khmelnitskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda”
 
 
Disponibil în IBN: 11 decembrie 2020


Rezumat

It has been found that the modern process of modernization of higher education in Ukraine and its social and economic cooperation requires attention to the foreign language training of non-philological specialists. The English language programs indicate that the main purpose of mastering a foreign language is to master the language as a means of communication - this contributes to the development of students' skills in their ability to use as a tool for communication in the dialogue of cultures. It is argued that from the point of view of psycholinguistics for intensive learning of foreign languages, the most important are: the structure and dynamics of the deployment of speech actions; the role of the speech mechanism in mastering a foreign language; conditions for the successful launch of the speech mechanism. In the communicative competence of students of non-linguistic specialties can be distinguished linguistic, psychological and social characteristics. Linguistic characteristics include speech competence, speech activity, vocabulary, language and stylistic literacy.Psychological characteristics of communicative competence combines the assessment of external mental manifestations and personality behavior in the process of communication, the motivation to develop their individual abilities, communication and the desire for self-realization. And social characteristics appear in the form of the presence of social activity, an adequate perception of the situation of communication and social adaptation. Within the framework of the personality-oriented approach, the object of learning a foreign language is language activity that is active, purposeful, mediated by the language system, and caused by the communication situation of the process of sending and receiving a message.The speech mechanism is a complex of speech skills that are formed during the life of a person, capable of interaction in the interests of education and understanding of speech messages, built according to the rules of a particular language. It is proved that the verbal process is provided by the mechanisms of programming speech utterances, the construction of the syntactic structure of sentences, the «voice acting» of words. A special kind of speech activity is internal speech. Internal speech is closely related to thinking, as it participates in the phases of planning and executing activities.

A fost arătat că modernizarea învățământului superior din Ucraina, procesul de colaborare economică și socială necesită o atenție deosebită față de problema pregătirii lingvistice a specialiștilor de la programe de studii nonlingvistice. În curricula la limba engleză este formulat ca și scop de bază însușirea limbii ca mijloc de comunicare ceea ce contribuie la dezvoltarea instrumentelor de comunicare în cadrul diferitor culturi. Este cunoscut faptul că din punct de vedere psiholingvistic în procesul de însușire intensivă a limbilor străine o semnificație majoră revine: structurii și dinamicii de desfășurare a acțiunilor verbale; rolul mecanismelor verbale în învățarea limbii străine; condițiile declanșării cu succes a mecanismelor verbale. În cadrul competențelor comunicative la studenții nonlingviști pot fi evidențiate caracteristici lingvistice, psihologice și sociale. Caracteristică lingvistică include în sine competența verbală, activismul verbal, bagajul lexical, corectitudinea stilistică și verbală. Caracteristica psihologică include în sine aprecierea manifestărilor psihice exterioare și a comportamentului personalității în procesul de comunicare, motivarea spre dezvoltarea aptitudinilor individuale, comunicative și tendință spre autorealizare. Caracteristica socială este prezentă ca și prezența activismului social, perceperea adecvată a situației de comunicare și adaptare socială. O formă deosebită a activității verbale este limbajul interior care este strâns legat de procesul gândirii deoarece participă la etapa de planificare și realizare a activității

Cuvinte-cheie
communicative competence, psycholinguistic features, foreign languages, speech mechanism, stylistic literacy,

competenţă comunicativă, caracteristici psiholingvistice, limbi străine, mecanisme verbale