Consiliul artistic al asociației moldovenești de consum și producere: competențe și perspective
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
452 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-07-18 15:31
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
745.5(478)(091) (2)
Drawing. Design. Applied arts and crafts (336)
SM ISO690:2012
CONDRATICOVA, Liliana. Consiliul artistic al asociației moldovenești de consum și producere: competențe și perspective. In: Latinitate, Romanitate, Românitate, Ed. 4, 6-7 noiembrie 2020, Chișinău. Chișinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 4, pp. 76-77. ISBN 978-9975-152-56-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Latinitate, Romanitate, Românitate
Ediția 4, 2020
Conferința "Latinitate, Romanitate, Românitate"
4, Chișinău, Moldova, 6-7 noiembrie 2020

Consiliul artistic al asociației moldovenești de consum și producere: competențe și perspective

Artistic council of Moldavian association of consumption and production: Competence and perspective

CZU: 745.5(478)(091)

Pag. 76-77

Condraticova Liliana
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 9 noiembrie 2020


Rezumat

În RSS Moldovenească, atelierele de confecţionare a pieselor textile şi vestimentare erau subordonate Asociaţiei moldoveneşti de consum şi producere. În 1955, a fost format Consiliul artistic al asociaţiei, în componenţa căruia au fost incluşi directori, ingineri, tehnologi, reprezentanţi ai unităţilor de comerţ. Consiliul artistic avea drept scop examinarea problemelor cu referire la calitatea pieselor propuse spre realizare, păstrarea autenticităţii ornamentelor decorative, încadrarea în planul de activitate a fabricilor de confecţie, extinderea sortimentului pieselor produse etc. Şedinţele se desfăşurau de două ori pe semestru, fiind discutate şi aprobate schiţele propuse ale modelierilor (piese vestimentare), ale artiştilor plastici şi meşterilor populari (piese de tapiserie), fără aprobarea Consiliului nu se admitea producerea unor articole noi sau modificarea celor mai mici detalii. Pentru realizarea pieselor vestimentare în stil naţional, utilizate de colectivele de dansatori şi interpreţi la concerte sau festivaluri internaţionale (ex.: Festivalul internaţional al Tineretului de la Moscova, din 1957) procedura era şi mai complicată, fiind examinate minuţios fiecare schiţă şi corelate cu etnografii de la Muzeul Ținutului Natal (astăzi MNEIN), elementele decorative brodate pe ii, pictate pe suvenire, păpuşi. Aceeaşi modalitate se referea la realizarea articolelor de giuvaiergerie, schiţele propuse de pictorii Uzinei de Bijuterii din Chişinău fiind aprobate de Consiliul artistic, după care confirmate de Consiliul artistic al Asociaţiei unionale a industriei producătoare de bijuterii de la Moscova Pe de o parte, în atribuţia consiliilor intra examinarea schiţelor artistice şi aprobarea pentru producere a lucrărilor calitative. Pe de altă parte însă aceste consilii au dezavantajat şi au restricţionat dezvoltarea gândirii creative a pictorilor, fiind produse în serie mii de articole fără a se lua în considerare cererea din partea diferitor categorii ale societăţii, promovată uniformitatea, lipsa gustului estetic şi a individualităţii, iar în cazul pieselor în stil naţional au fost substituite conştient valorile autentice prin elemente stilizate împrumutate din alte culturi.

In Moldavian SSR, the centers for creating textile and clothing pieces were subordinated to the Moldavian Association of consumption and production. In 1995 was formed the Artistic council of the association, which was composed from directors, engineers, technologists, representatives of commercial units. The purpose of the council was to examine the problems regarding the quality of the products submitted for production, to maintain the authenticity of the decorative ornaments, to include the garment factories into the activity plan, to extend the variety of the produced pieces etc. The meetings were held two times per trimester, where were discussed the sketches submitted by the designers (clothing pieces), visual artists and craftsmen (pieces of tapestry); without the council approval wasn’t admitted the production of new items or the slightest modification of the old ones. The process was even more complicated for the production of clothing pieces of traditional style, worn by dance groups and artists at the concerts and international festivals (International youth festival at Moscow from 1957), every draft being examined painstakingly and talked over with the ethnographers from the Museum of Homeland (today MNEIN), the decorative elements embroidered on traditional shirts, drawn on souvenirs, dolls. The same method was used for the production of jewellery pieces, the sketches being submitted by the painters from the Jewellery Factory of Chisinau, being approved by the Artistic council and then confirmed by the Artistic council of the Unified association of the jewellery production industry of Moscow.On the one hand, the duty of the councils was to examine the artistic sketches and to submit for production the high-quality items. On the other hand, these councils limited and restricted the creative thinking of the artists, being produced en masse thousands of items without considering the needs of the different social groups, being promoted the uniformity, lack of originality and taste; in the case of items of traditional style, the authentic values were deliberately substituted with elements borrowed from other cultures.