Riscurile și oportunitățile geopolitice ale securității naționale a Republicii Moldova în contextul necesității intensificării relațiilor de cooperare cu organizația tratatului Atlanticului de Nord
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
598 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-20 09:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
327(478) (115)
International relations. World, global politics. International affairs. Foreign policy (1442)
SM ISO690:2012
UNGUREANU, Veaceslav. Riscurile și oportunitățile geopolitice ale securității naționale a Republicii Moldova în contextul necesității intensificării relațiilor de cooperare cu organizația tratatului Atlanticului de Nord. In: Analele Ştiinţifice ale Universităţii de Studii Europene din Moldova, 2020, nr. VI, pp. 73-84. ISSN 2435-1114.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Analele Ştiinţifice ale Universităţii de Studii Europene din Moldova
Numărul VI / 2020 / ISSN 2435-1114

Riscurile și oportunitățile geopolitice ale securității naționale a Republicii Moldova în contextul necesității intensificării relațiilor de cooperare cu organizația tratatului Atlanticului de Nord

Geopolitical risks and opportunities of the national security of the Republic of Moldova in the context of the need to intensify the cooperation with the North Atlantic treaty organization

CZU: 327(478)

Pag. 73-84

Ungureanu Veaceslav
 
Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice
 
 
Disponibil în IBN: 26 iulie 2020


Rezumat

Asigurarea realizării geopoliticii securității naționale a Republicii Moldova din perspectiva valorificării importanței poziționării sale geopolitice pentru materializarea intereselor geostrategice ale actorilor majori în Europa de Sud-Est este determinată de abordarea pragmatică a contracarării riscurilor geopolitice într-un context geopolitic favorabil, care să ofere oportunități geopolitice pentru fortificarea sistemului național de securitate. Necesitatea intensificării relațiilor cu Alianța Nord-Atlantică prin constituirea Comisiei de cooperare NATO – Republica Moldova, astfel, consolidând dialogul politic și cooperarea practică, este impulsionată de reedificarea arhitecturii geopolitice regionale și de reconfigurarea mediului securității regionale, transformări care indică prezența amplificării unei rivalități geopolitice dintre Organizația Nord-Atlantică și Federația Rusă în regiunea Europei de Sud-Est ce exercită presiuni geopolitice sporite asupra zonei-tampon, în general, și statelor-tampon, în particular. Problema fundamentală a realizării dimensiunii geopolitice a securității naționale a Republicii Moldova constă în statutul geopolitic, care include conceptul neutralității permanente, acesta fiind unul perimat, ce constituie o vulnerabilitate și nu contribuie la asigurarea deplină a tuturor componentelor securității naționale. Totodată, neutralitatea permanentă servește drept impediment pentru valorificarea oportunităților geopolitice privind diminuarea provocărilor care pot fi depășite prin abandonarea zonei-tampon în care se află Republica Moldova și anume prin mecanisme integraționiste de orientare euroatlantică și circumstanță care contribuie la sporirea vulnerabilității securității naționale, a riscurilor geopolitice exprimate prin păstrarea contingentului militar și a munițiilor Federației Ruse în raioanele de est ale Republicii Moldova și determină sistarea relațiilor de cooperare cu Organizația Nord-Atlantică, acțiuni care vor amplifica amenințările și vor intensifica riscurile geopolitice, diminuând capacitatea geopolitică de asigurare a securității naționale a Republicii Moldova.

Ensuring the carrying out of the geopolitics of the national security of the Republic of Moldova when valuing the importance of its geopolitical positioning for accomplishing the geostrategic interests of the major actors in the South-Eastern Europe is determined by the pragmatical approach to counteract the geopolitical risks in a favourable geopolitical context that will provide geopolitical opportunities to strengthen the national security system. The need to intensify the relations with the North Atlantic Alliance by setting up the NATO-Moldova Cooperation Commission, which will enhance the political dialogue and practical cooperation, is triggered by the re-edification of the regional geopolitical architecture and the reconfiguration of the regional security environment. These transformations point out the amplification of the geopolitical rivalry between the North Atlantic Organization and the Russian Federation in the South-Eastern Europe region that puts increased geopolitical pressures on the buffer-zone in general and the buffer-states in particular. The key challenge for carrying out the geopolitical dimension of the national security of the Republic of Moldova is its geopolitical status that includes the concept of permanent neutrality – an obsolete concept that represents vulnerability and does not contribute to the full ensuring of all components of the national security. At the same time, the permanent neutrality serves as a direct impediment for putting into effect the geopolitical opportunities related to the diminishing of the challenges that could be overcome by quitting the buffer-zone where the Republic of Moldova is now and, namely, through Euro-Atlantic oriented integrationist mechanisms, as well as a circumstance that contributes to the increasing of the vulnerability of the national security against the geopolitical risks caused by keeping Russian military troops and ammunitions in the Eastern districts (rayons) of the Republic of Moldova and determines the suspension of the cooperation with the North Atlantic Organization. These actions will intensify the threats and geopolitical risks and will decrease the geopolitical capacity to ensure the national security of the Republic of Moldova.

Cuvinte-cheie
Marile Puteri, interese geopolitice, securitate regională, arhitectură geopolitică regională, mediu de securitate regională, zonă-tampon, stat-tampon, securitate națională, statut de neutralitate permanentă,

great powers, geopolitical interests, regional security, regional geopolitical architecture, regional security environment, buffer-zone, buffer-state, national security, status of permanent neutrality