Lumea jucăriilor ecologice
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
776 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-27 20:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
372.8574 (9)
Education (14324)
SM ISO690:2012
GAŢCAN, Olesea, POPA, Mariana, CRIVIŢCHI, Vladislav, MIHAILOV, Maxim, URSUL, Vladislav, IAVIȚA, Tatiana. Lumea jucăriilor ecologice. In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă: consacrată jubileului "90 de ani ai Facultăţii Biologie şi Chimie, 21-22 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2020, Vol.2, pp. 180-182. ISBN 978-9975-76-308-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Vol.2, 2020
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
Chişinău, Moldova, 21-22 martie 2020

Lumea jucăriilor ecologice

CZU: 372.8574

Pag. 180-182

Gaţcan Olesea, Popa Mariana, Criviţchi Vladislav, Mihailov Maxim, Ursul Vladislav, Iavița Tatiana
 
Liceul Teoretic „Vlad Ioviță”, c. Cocieri, r-nul Dubăsari
 
 
Disponibil în IBN: 21 iulie 2020


Rezumat

Întroducere. Mai multe studii au aratat că copii jucându-se cu jucăriile achiziţionate de părinţi sau manageri  de grădiniţe pot fi expuşi  la mai multe riscuri, ce vizează securitatea lor şi bunăstarea psiho-emoţională. Respectiv, ne-am gândit să facem o investigare referitor la securitatea jucăriilor ajunse la consumatori, să informăm consumatorii despre daunile provocate de jucăriile ce nu corespund normelor sanitaro – igienice. Evoluţia tehnologică a pieţei jucăriilor a ridicat noi probleme cu privire la siguranţa jucăriilor şi i-a determinat pe consumatori să îşi exprime preocupările sporite în această privinţă. Nu este vorba doar despre riscul de a le înghiţi sau de a se răni cu ele, ci despre substanţele pe care le conţin: plumb, mercur, ftalaţi, parabeni, bisfenol. În cantităţi mari, acestea devin toxice şi pot genera alergii, probleme hormonale, dar şi boli mai grave. Ce au în comun răţuştele de baie, cuburile de lemn şi păpuşile? Răspunsul i-ar îngrozi pe cei mai mulţi dintre părinţi.  Scopul: Prezentul proiect are ca scop oferirea îndrumărilor privind modul în care trebuie asigurată accesibilitatea informaţiilor scrise pe etichete, instrucţiunile de utilizare, avertismente şi posibilitatea de a fi înţelese de consumatori, cei care cumpără sau care se joacă cu jucăriile, astfel încât aceştia să poată utiliza jucăriile în condiţii de siguranţă şi în mod corespunzător.   Obiectul de cercetare: jucăriile  Obiectivele cercetării: 1. Oferirea unei copilării de vis celor care le place să se joace şi să petreacă cea mai mare parte a timpului cu jucării confecţionate din materiale ecologice. 2. Modelarea bio-jucăriilor din deşeurile parvenite de la ambalajele produselor alimentare de la cantina şcolii. 3. Demonstrarea avantajelor pentru siguranţa copiilor în timpul jocului cu bio-jucării. 4. Educarea unei noi generaţii cu viziuni ecologice prin promovarea materialelor ecologice pentru confecţionarea jucăriilor pentru copii.5. Dezvoltarea tradiţiilor şi obiceiurilor prin intermediul meşterilor populari de a face jucării pentru copii din materiale naturale. Materialul utilizat în cercetare plastic, cutii din metal, cutii din carton, fetru, discuri de vată, sintepon. Metode utilizate în cercetare observaţia, analiza, sinteză, chestionarea, modelarea. Activităţile planificate şi realizate în cadrul proiectului № Activităţi Locul desfăşurării Termenul Responsabili Evaluare 1 Studierea, consultarea literaturii ştiinţifice, legislaţia RM Sala de lectură, biblioteca internet ianuarie Coordonatorii proiectului Masa rotundă 2 Documentarea şi colectarea informaţiei despre  jucăriile ecologice, sortarea, reciclarea deseurilor Biblioteca Internetul ianuarie Coordonatorii proiectului Elevii Părinţii Coordonatorii de proiect 3 Efectuarea sondajului privind responsabilitatea părinţilor la procurarea jucăriilor şi interpretarea rezultatelor. Şcoala  grădiniţă   februarie Coordonatorii proiectului Masa rotundă 4 Explorarea edificiilor din comuna Cocieri şi teritoriului  privind starea mediului inconjurator şi nivelul de poluare   Grădiniţa de copii din localitate, cantina liceului, gunoiştea satului Cocieri, tomberoanele de colectarea gunoiului din comună ianuarie Coordonatorii proiectului Masa rotundă 5 Scrierea proiectului Cabinetul de chimie din  liceu februarie Coordonatorii proiectului Masa rotundă Dezbateri 6  Sensibilizarea părinţilor referitor la securitatea copiilor în timpul jocului cu jucării. Cabinetul de chimie din  liceu februarie Coordonatorii proiectului Masa rotundă   7 Pregătirea materialelor pentru  machetul proiectului Şcoala , domiciliu  Februarie – martie   Coordonatorii proiectului părinţii Lucru în echipă 8 Editarea lucrării ştiinţifice   Domiciliu Şcoala     Ianuarie Coordonatorii proiectului Lucru în echipă 9 Prezentarea proiectului în cadrul Concursului proiectelor de cercetare/STE(A)M „Tânărul cercetător” US din Tiraspol, mun. Chişinău martie Coordonatorii proiectului Şedinţa comitetului organizatoric UST 10 Repartizarea informaţiei utile canalelor masmedia Liceu, grădiniţa de copii,  primărie, clasele de elevi, internet martie Elevii Masa rotundă, emisiuni radiofonice   Rezultatele obţinute Chestionarul a fot aplicat părinţilor pentru a vedea care este atitudinea adulţilor faţă de viaţa şi securitatea copiilor atunci când achiziţionează jucării şi măsurilor întreprinse când jucăriile nu corespun normeloe sanitaro – igienice. În urma interpretării rezultatelor sondajului am constatat că 87 % din intervievaţi procură destul de frecvent jucării, 78 % din ei îi preocupă siguranţa copiilor în timpul jocului cu jucăriile achiziţionate, dar trist e faptul că 40 % nu se informează despre compoziţia chimică a jucăriilor şi la ce riscuri supun copii. Doar 2 % din consumatorii intervievaţi scriu recoamndări producătorilor referitor la neajunsurile depistate la jucării. Un alt studiu a fost efectuat de elevii din grupul de lucru privind deşeurile care se aruncă de la cantina şcolară timp de un an.  Căutarea unor soluţii inovative asupra problemei reciclarii gunoiului din cauza faptului că plasticul sau metalul se descompune în mediu mai mult de 500 de ani şi conform rezultatelor din tabel se aruncă cantităţi de deşeuri considerabile am ajuns la ideia de a confecţiona jucării pentru copii din aceste deşeuri de la cantina şcolară, şi nu numai, de a da o nouă viaţă deşeurilor menagere.   Concluzii De fiecare dată când este achiziţionată o jucărie copilului, eticheta trebuie sa fie principala sursă de informaţii pentru a decide dacă este sau nu sigură pentru el. Trebuie să se ţină seama de faptul că unele jucării care sunt sigure pentru o categorie de copii sau în anumite condiţii de utilizare, pot fi periculoase pentru alte categorii de copii sau în alte situaţii de utilizare.  Un alt sfat este alegerea jucăriilor autohtone, jucării confecţionate de meşteri populari care utilizează substanţe inofensive pentru securitatea copiilor şi sunt destul de atrăgătoare, foarte frumoase pentru decorul camerelor copiilor şi care au mai puţine chimicale, faţă de cele din China. Ambalajele sunt fabricate din hârtie şi carton reciclate şi imprimeurile sunt pe baza de cerneala din seminte de soia.