Stresul la cadrele didactice din învățământul special și cel de masă din perspectiva securității psihologice
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
881 96
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-19 16:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942:37.011.3:376 (1)
Psychology (3327)
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (3845)
Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools (588)
SM ISO690:2012
SANDULEAC, Sergiu, PLĂMĂDEALĂ, Victoria. Stresul la cadrele didactice din învățământul special și cel de masă din perspectiva securității psihologice. In: Psihologie, revista ştiinţifico-practică , 2020, nr. 1-2(36), pp. 29-39. ISSN 1857-2502. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3941605
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie, revista ştiinţifico-practică
Numărul 1-2(36) / 2020 / ISSN 1857-2502 /ISSNe 2537-6276

Stresul la cadrele didactice din învățământul special și cel de masă din perspectiva securității psihologice

Teachers’ stress in special and mass education through psychological security perspective.

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3941605
CZU: 159.942:37.011.3:376

Pag. 29-39

Sanduleac Sergiu, Plămădeală Victoria
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 16 iulie 2020


Rezumat

Securitatea psihologică reprezintă un concept destul de puțin studiat la momentul de față și reprezintă o stare în care o persoană percepe că mediul său este în siguranță și nu prezintă pericole și amenințări. Persoanele care se simt psihologic sigure, percep, de obicei, că mediul în care trăiesc este sigur din punct de vedere emoțional, adică fără daune emoționale. Insecuritatea psihologică se materializează sub forma diverselor probleme de ordin psihologic ce au la bază anume mecanisme înrudite cu securitatea psihologică. Unul din aceste mecanisme o reprezintă percepția stresului la cadrele didactice ce prezintă o problemă stringentă în cadrul învățământului contemporan. Articolul de față este un studiu comparativ ce dezvăluie problema percepției stresului la cadrele didactice din cadrul învățământului special și cel de masă. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 62 de profesori, dintre care 31 persoane din învățământul special și 31 persoane din învățământul de masă, 31 persoane cu vechime în muncă până la 18 ani şi 31 persoane cu experienţă didactică peste la 18 ani, cu vârsta cuprinsă între 27-60 ani. Rezultatele cercetării ne-au permis să constatăm diferențe semnificative a percepției stresului la cadrele didactice cu o vechime mai mică de 18 ani din învățământul de masă comparativ cu cadrele didactice din învățământul special. Cadrele didactice cu o vechime mai mică de 18 ani din învățământul special resimt stresul în mai mare măsură decât cele din învățământul de masă. Situația este, însă, contrar opusă în cazul cadrelor didactice cu o vechime de peste 18 ani. În contextul dat sunt necesare programe psihologice de intervenție orientate spre depășirea stresului ținând cont de vechimea în muncă și tipul de învățământ, care ar permite creștere calității procesului educațional.

Nowadays psychological security is a concept little studied, in which a person perceives that his environment is safe and does not present dangers and any threats. People who feel psychologically secure usually perceive that the world is emotionally secure or without emotional damage. Psychological insecurity materializes in the form of various psychological problems based on mechanisms related to psychological security. One of these mechanisms is the perception of stress in teachers who have a pressing problem in contemporary education. This article reveals the problem of the perception of stress in teachers in special and mass education in the form of a comparative study. The study was conducted on a sample of 62 teachers, including 31 special education students and 31 people in mainstream education, 31 people up to 18 years of age and 31 people with 18 years old didactic experience, aged between 27-60 years. The results of the research have allowed us to notice significant differences in stress perception among teachers with less than 18 years of age in mass education compared to teachers in special education. Teachers aged less than 18 years of special education experience stress more than those in mass education. The situation is, however, contrary to the case of teachers over the age of 18 years. In this context psychological intervention programs aimed at overcoming stress are required, taking into account the length of work and the type of education, which would allow the quality of the educational process to be increased.

Cuvinte-cheie
stres, coping, învăţământ, cadre didactice,

stress, copping, education, teachers