Democrația ateniană: democrația „față în față” sau primul exercițiu democratic
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
983 50
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-03 13:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
321.7 (98)
Forms of political organization. States as political powers (302)
SM ISO690:2012
VARZARI, Pantelimon. Democrația ateniană: democrația „față în față” sau primul exercițiu democratic. In: Moldoscopie, 2020, nr. 1(88), pp. 112-130. ISSN 1812-2566. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3921884
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 1(88) / 2020 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Democrația ateniană: democrația „față în față” sau primul exercițiu democratic

Athenian democracy: face-to-face democracy or the first democratic exercise

Démocratie athénienne: démocratie ”face à face” ou le premier exercice démocratique

Афинская демократия: демократия „лицом к лицу” или первая демократическая практика

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3921884
CZU: 321.7

Pag. 112-130

Varzari Pantelimon
 
Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene „Constantin Stere”
 
Disponibil în IBN: 6 iulie 2020


Rezumat

În acest articol sunt examinate unele subiecte ce țin de viziunea vechilor greci asupra polis-ului, apariția democrației (clasice) ateniene și trecerea de la democrația greacă la democrația (republicană) romană. Se susține ideea că în analiza evoluției fenomenului democratic se remarcă o succesiune logică de etape distincte – de la democraţia antică, la democraţia modernă și, în fine, la democraţia viitorului. O atenție deosebită se acordă viziunii grecilor antici asupra cetății, pentru că orașul-stat, fiind o formă de organizare specifică Greciei Antice, îndeplinea mai multe roluri – militar, politic, economic și religios. Însă principala funcție era cea politică, reprezentată prin anumite instituții de conducere ale locuitorilor polis-ului. Se arată că acest concept de democraţie a fost creat pentru a descrie o realitate aflată în evoluţie, un tip de cetate-stat în care corpul cetăţenesc se guverna singur. Atena, de fapt, nu era singura democraţie a lumii antice greceşti, dar ea s-a manifestat cel mai plenar prin stabilitate şi durabilitate circa două secole. Ținând cont de faptul că momentele de glorie ale democrației (clasice) ateniene cuprind trei figuri marcante – Solon, Clistene și Pericle, se identifică și, în același timp, se descriu instituțiile acestei democrații. Se ajunge la concluzia că polis-ul atenian viza o interrelaţionare sistemică între stat şi societate, iar participarea la guvernare a cetăţenilor-guvernatori presupunea ca poporul (demos-ul) să se angajeze în funcţii legislative şi juridice.

This article examines some issues related to the visions of the ancient Greeks on the polis, the emergence of (classical) Athenian democracy and the transition from Greek democracy to Roman (republican) democracy. It supports the idea that in the analysis of the evolution of the democratic phenomenon, a logical succession of distinct stages is noticed - from ancient democracy, to modern democracy and, finally, to the democracy of the future. Particular attention is paid to the understanding of the ancient Greeks on the fortress, because the city-state, being a form of organization specific to Ancient Greece, fulfilled several roles - military, political, economic and religious. But the main function was the political one, represented by certain leading institutions of the inhabitants of the polis. It is shown that the concept of democracy was created to describe an evolving reality, a type of city-state in which the citizens govern themselfs. The Athens was, in fact, not the only democracy of the ancient Greek world, but it manifested itself most fully through its stability and durability for about two centuries. Considering that the glory moments of the (classical) Athenian democracy comprise three prominent figures - Solon, Clistene and Pericle, the institutions of this democracy are identified and at the same time described. It is concluded that the Athenian polis aimed at a systemic interrelation between the state and society, andthe participation in the governance of the citizen-governors assumed that the people (the demos) would engage in legislative and legal functions.

Cet article examine certaines questions liées aux visions des anciens Grecs sur la polis, l’émergence de la démocratie athénienne (classique) et la transition de la démocratie grecque à la démocratie Romaine (républicaine). Il soutient l’idée que dans l’analyse de l’évolution du phénomène démocratique, une succession logique d’étapes distinctes est remarquée - de la démocratie ancienne à la démocratie moderne et, enfin, à la démocratie de l’avenir. Une attention particulière est accordée à la compréhension des anciens Grecs sur la forteresse, parce que la cité-État, étant une forme d’organisation spécifique à la Grèce antique, a rempli plusieurs rôles - militaires, politiques, économiques et religieux. Mais la fonction principale était la politique, représenté par certaines grandes institutions des habitants de la cité. Il est démontré que le concept de démocratie a été créé pour décrire une réalité évolutive, un type de cité-État dans lequel les citoyens se gouvernent eux-mêmes. L’Athènes n’était en fait pas la seule démocratie du monde grec antique, mais elle s’est manifestée le plus pleinement par sa stabilité et sa durabilité pendant environ deux siècles. Considérant que les moments de gloire de la démocratie athénienne (classique) comprennent trois figures éminentes - Solon, Clistene et Pericle, les institutions de cette démocratie sont identifiées et en même temps décrites. Il est conclu que la Politique athénienne visait une interrelation systémique entre l’état et la société, etla participation à la gouvernance des citoyens-gouverneurs a supposé que le peuple (les démos) s’engagerait dans des fonctions législatives et juridiques.

В этой статье рассматриваются некоторые темы, касающиеся видения древних греков о полисе, появления афинской (классической) демократии и перехода от греческой демократии к римской (республиканской) демократии. Утверждается, что в анализе эволюции демократического феномена выделяется логическая последовательность различных ее этапов – от античной демократии до современной демократии и, наконец, до демократии будущего. О О собое внимание уделяется видению древних греков на город, поскольку город-государство, являясь формой организации, характерной для Древней Греции, выполняло несколько ролей – военную, политическую, экономическую и религиозную. Но основной функцией была политическая, представленная определенными управленческими институтами жителей полиса. Показано, что эта концепция демократии была создана для описания развивающейся реальности, типа крепости-государства, в котором гражданский корпус самоуправлялся. Афины, на самом деле, не была единственной демократией древнегреческого мира, но она проявила себя наиболее полно благодаря ее стабильности и долговечности около двух столетий. Принимая во внимание тот факт, что моменты славы афинской (классической) демократии составляют три выдающихся фигуры – Солон, Клистен и Перикл, в статье идентифицируется и в то же время описываются институты этой демократии. Делается вывод, что афинский полис нацелен на системную взаимосвязь между государством и обществом, а участие в управлении гражданами-губернаторами предполагало, что народ (демос) будет занимать законодательные и юридические функции.

Cuvinte-cheie
democrația ateniană, democrația „față în față”, orașul-stat, polis-ul atenian, demos-ul atenian, instituții democratice grecești, democrația republicană romană, instituții democratice romane, democrația clasică,

Athenian democracy, „face to face” democracy, city-state, Athenian polis, Athenian demos, Greek democratic institutions, Roman republican democracy, Roman democratic institutions, classical democracy.,

démocratie athénienne, démocratie “face à face”, cité-État, polis Athéniennes, démos Athéniennes, institutions démocratiques grecques, démocratie républicaine Romaine, institutions démocratiques romaines, démocratie classique,

афинская демократия, демократия „лицом к лицу”, город-государство, афинский полис, афинский демос, греческие демократические институты, римская республиканская демократия, римские демократические институты, классическая демократия