A mathematical algorithm for assessing the quality of tourism activity
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
948 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-11 21:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.48:311 (3)
Tourism (534)
Statistics as a science. Statistical theory (108)
SM ISO690:2012
DONCEAN, Gheorghe, DONCEAN, Marilena. A mathematical algorithm for assessing the quality of tourism activity. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2020, nr. 1(13), pp. 71-81. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(13) / 2020 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

A mathematical algorithm for assessing the quality of tourism activity

CZU: 338.48:311
JEL: Q10, Z30, C02, C26

Pag. 71-81

Doncean Gheorghe1, Doncean Marilena2
 
1 Gheorghe Asachi Technical University of Iasi,
2 “Gh. Zane”, Institute of Economic and Social Research
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2020


Rezumat

The complexity and heterogeneity of a tourism product have profound implications on the efficiency of the sector in terms of expanding the coverage and assessment spectrum, as a result of a series of specific activities: tourism transport, food retail, provision of other basic and complementary services, services, sales of goods, domestic and international tourism, the results by their nature having both direct and indirect effects. The diversity of services, the seasonal nature of rural tourism, the typology of tourism forms, price and tariff categories involve the use of a system of indicators, which can be viewed as a cybernetic system. In this paper, following rigorous selection and critical analysis of the concepts, we sought to establish an alternative method of quality assessment in tourism. The purpose of the research was to propose an indicator for assessing the quality of tourism activity. For this purpose we performed the following steps: study of the relevant literature; gathering the required information by conducting complex market research, using a survey of managers of tourist accommodation establishments as a tool for data collection; obtaining the necessary information by conducting complex market research using a survey of customers of the same tourist accommodation establishments as a tool for data collection; using software to centralise data and information (Excel, MatLAB); Delphi study (opinion of specialists in the field); statistical modelling; calculation of importance coefficients; development of an indicator to assess the quality of tourist services. The algorithm for assessing the quality index of the tourism activity which we have proposed is an original contribution, based on the comparative analysis of survey answers of businesses and customers respectively in a defined tourist area and on the evaluation of sub-criteria by experts.

Complexitatea și eterogenitatea produsului turistic, are implicații profunde asupra eficienței acestui sector în ceea ce privește lărgirea spectrului de acoperire și evaluare, exprimând rezultatul unei serii de activități specifice: transportul turistic, alimentația publică, furnizarea altor servicii de bază și complementare servicii, vânzări de bunuri, turism intern și internațional, rezultatele, prin natura lor, având atât efecte directe, cât și indirecte. Diversitatea serviciilor, caracterul sezonier al turismului rural, tipologia formelor de turism, categoria prețurilor și tarifelor implică utilizarea unui sistem de indicatori, care pot fi tratați ca un sistem cibernetic. În această lucrare, după o selecție riguroasă și o analiză critică a conceptelor, ne-am propus să stabilim o metodă alternativă de evaluare a calității în turism. Scopul cercetării a constituit propunerea unui indicator de evaluare a calității activității turistice. Printre obiective am realizat: studiul bibliografiei aferente; obținerea informațiilor necesare prin realizarea unor cercetări complexe de piață folosind chestionarul aplicat managerilor structurilor de cazare turistică ca instrument pentru colectarea datelor; obținerea informațiilor necesare prin realizarea de cercetări complexe de piață cu ajutorul chestionarului aplicat clienților acelorași structuri de cazare turistică ca instrument pentru colectarea datelor; aplicarea programelor pentru centralizarea datelor și a informațiilor (Excel, MatLAB), studiului Delphi (opinia specialiștilor în domeniu), modelării statistice; calculul coeficienților de importanță; dezvoltarea unui indicator de evaluare a calității serviciilor turistice. Algoritmul pentru evaluarea indicelui de calitate al activității turistice pe care l-am propus, reprezintă contribuție originală și se bazează pe analiza comparativă a răspunsurilor agenților economici respective a clienților dintr-o anumită zonă turistică și pe evaluarea subcriteriilor de către experți.

Сложность и неоднородность туристического продукта оказывают значительное влияние на эффективность сектора с точки зрения расширения спектра охвата и оценки комбинации специфических видов деятельности: туристический транспорт, общественное питание, предоставление других основных и дополнительных услуг, продажа товаров, внутренний и международный туризм, с результатами прямого и косвенного влияния. Разнообразие услуг, сезонный характер сельского туризма, типология форм туризма, ценовые и тарифные категории предполагают использование системы показателей, которую можно рассматривать как кибернетическую. В этой статье, после тщательного отбора и критического анализа концепций, авторы попытались создать альтернативный метод оценки качества туристической деятельности. Целью исследования состояло в предложении авторами показателя оценки качества туристической деятельности. В этом контексте были выполнены следующие задачи: изучение соответствующей литературы; сбор необходимой информации путем проведения комплексного исследования рынка с использованием опроса руководителей учреждений размещения туристов в качестве инструмента сбора данных; получение необходимой информации путем проведения комплексного исследования рынка с использованием опроса клиентов тех же туристических объектов размещения в качестве инструмента для сбора данных; использование программного обеспечения для централизации данных и информации (Excel, MatLAB), исследования Delphi (мнения специалистов в данной области), статистического моделирования; расчет коэффициентов значимости; разработка показателя оценки качества туристических услуг. Предложенный алгоритм оценки показателя качества туристической деятельности считаем оригинальным вкладом, основанным на сравнительном анализе ответов на опросы предприятий и клиентов в определенной туристической зоне и на оценке подкритериев экспертами.

Cuvinte-cheie
tourism, algorithm, quality of tourism activity, criterion, assessment of tourism activity, indicators,

turism, algoritm, calitatea activității turistice, criteriu, evaluarea activității turistice, indicatori,

туризм, алгоритм, качество туристической деятельности, критерий, оценка туристической деятельности, показатели