Abordari teoretice contemporane privind fenomenul de rezilienta
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
1101 110
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-18 12:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923.2:316.6 (8)
Psychology (3362)
Social psychology (960)
SM ISO690:2012
BRAGA, Daniela. Abordari teoretice contemporane privind fenomenul de rezilienta. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.2, pp. 180-183. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.2, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Abordari teoretice contemporane privind fenomenul de rezilienta

CZU: 159.923.2:316.6

Pag. 180-183

Braga Daniela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 mai 2020


Rezumat

Până în momentul actual nu există un consens asupra utilizării unei sin­gure definiții a fenomenului de reziliență, iar cercetătorii din do­me­niu definesc reziliența prin prisma mai multor ipoteze teoretice și empirice.M. Rutter (1985) definește reziliența drept capacitatea prezentă la per­­­soanele plasate în contexte defavorabile de a reuși să iasă din aces­tea și de a duce până la urmă o viață satisfăcătoare [1]. K.M. Connor și J.R. Da­vidson definesc reziliența ca o calitate personală, care per­mi­te persoanei să reușească în fața adversităților. Din perspectiva auto­ri­lor ca R. Smith, J. Wandell (2006), reziliența se referă la un proces dinamic de dezvoltare și întreținere a mecanismelor de coping pozitiv în fața condițiilor adverse [2]. Ș. Ionescu prezintă o definiție a rezilienței persoanei, axată pe trei perspective: 1) capacitate de a se dezvolta pe plan psihologic, în ciuda evenimentelor cu caracter destabilizator, în ciuda condițiilor de viață di­ficile, a traumatismelor adeseori severe; 2) rezultat ce constă în ab­sen­ța tulburărilor mentale în timpul și în urma unor situații recunoscute ca având o mare putere de a genera astfel de tulburări; 3) proces ce impli­că interacțiunea dintre subiect și mediul său; proces ce implică fac­tori de protecție (individuali, familiali și de mediu), moderatori ai riscului și ai adversității [apud 3, p. 4].De asemenea Ș. Ionescu (2006) menționează două elemente esen­ția­le ale conceptului de reziliență: a) reziliența caracterizează o per­soană care a trăit sau trăiește un anumit eveniment cu caracter traumatic sau adversitate cronică și care dă dovadă de o adaptabilitate bună (ceea ce are semnificații diferite, în funcție de vârsta persoanei sau de contextul so­ciocultural în care trăiește); b) reziliența este rezultatul unui proces in­teractiv între persoană, familie și mediul înconjurător [apud 1, p. 159].Ca modalitate de manifestare, reziliența se desfășoară în trei faze: 1) faza de confruntare cu adversitatea, care suprasolicită individul și îl îm­pinge spre un nivel de funcționare mai scăzut, spre o dezorganizare a funcționării sale anterioare, a nivelului mediu de funcționare specific in­dividului; 2) revenirea la nivelul de funcționare anterior impactului ad­­versității; 3) integrarea experienței dobândite în urma confruntării cu adversitatea și o dezvoltare a capacităților persoanei de a se adapta și a trăi cu sens [4].Din punct de vedere temporal M. Hill, A. Stafford, P. Seaman și B.Da­niel (2007) evidențiază următoarele tipuri de reziliență: a) rezi­lien­ță prospectivă: se referă la dezvoltarea capacităților necesare re­zis­tenței în fața viitoarelor adversități b) reziliență concurentă: vizează rezistența în fața adversității prezente c) reziliență retrospectivă: se referă la redobândirea echilibrului în urma expunerii la o situație ame­nin­țătoare [apud 5, p. 249]O altă clasificare a rezilienței include următoarele tipuri: 1) re­zi­lien­­ța individuală – calități și resurse ale persoanei de a face față cu succes eve­nimentelor perturbatoare; 2) reziliența familială – abilitatea familiei de a face față adversităților și de a se adapta; 3) reziliența comunitară – reprezintă calitatea comunității pentru a face față adversității pe care o traversează [4].Reziliența are o formă individuală și una de grup, o alta naturală și una numită de Ș. Ionescu (2006) rezilienţă asistată. Rezilienţa naturală este capacitatea de a face faţă unor condiţii adverse de viaţă fără un ajutor oferit din afară în acest scop. Rezilienţa asistată este cea în care pro­cesul este cu premeditare ajutat din afară. Ea începe cu iden­ti­fi­ca­rea persoanelor, grupurilor sau comunităţilor cu risc și cu elaborarea unor programe preventive în cadrul cărora se urmărește încurajarea, sus­­ţi­ner­ea, stimularea și chiar iniţierea comportamentului rezilient. La fel, Ș. Ionescu este cel care face distincție între reziliența primară/ ime­diată și re­ziliența secundară [4].Analizând teoriile de ultimă oră privind conceptul de reziliență, con­­chi­dem că în prezent se pune un accent deosebit pe capacitățile per­­soanei de a supraviețui și chiar de a se dezvolta în urma eve­ni­men­te­lor distructive la care a fost expusă. Conceptul de reziliență, având o ma­re aplicabilitate în diverse domenii, poate fi abordat alături de con­cep­tele de traumă și traumatism în procedurile de analiză și de re­me­die­re a situațiilor traumatice și conflictuale. În același timp, conceptul de reziliență face apel la resursele sanogene ale personalității, asigu­rând dezvoltarea domeniilor ce țin de igiena psihică și de prevenție.