Reticenta mediului scolar fata de copiii cu nevoi educationale speciale în clasa obisnuita
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
645 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-18 07:31
SM ISO690:2012
HARAZ, Svetlana, RABIA ASMA, Abu. The reluctance of the school environment towards children with special educational needs in the ordinary class. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: in the context of mentality's transformation, Ed. 7, 8-9 decembrie 2016, Chişinău. Chişinău, 2017: "Print-Caro" SRL, 2016, Ediția 7, pp. 197-202. ISBN 978-9975-108-27-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 7, 2016
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
7, Chişinău, Moldova, 8-9 decembrie 2016

Reticenta mediului scolar fata de copiii cu nevoi educationale speciale în clasa obisnuita

The reluctance of the school environment towards children with special educational needs in the ordinary class


Pag. 197-202

Haraz Svetlana, Rabia Asma Abu
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 aprilie 2020


Rezumat

The child with disabilities is that child that needs more attention, the specialists’ implication to help him to integrate into society. Many families cannot care of these children because they don’t have enough knowledge and necessary skills. The child with special educational needs has to get pedagogical and social assistance. We are going to research namely the aspect of socio-educational inclusion of these children through the organization of educational process in the general school, in the ordinary class. The problem results from the actions that are undertaken in order to integrate children with special educational needs in community, school, and from the reticence towards these children that are different, respectively difficult to understand. Relating the possibilities of the atypical child to school requirements represents a process that needs the analysis of many individual and external factors. Child with special educational needs in the general school usually belongs to the groups of children with learning difficulties, children that need a special attention, an individual approach. Unfortunately, we are witnessing a rejection of these children by the school environment that includes teachers, educators and colleagues. The reticence of these groups creates barriers and difficulties in the process of educational inclusion of these children. Our research has as goal to identify these factors that are detrimental to the educational process optimal for all children from an ordinary class.

Copilul cu dizabilități este acel copil care necesită mai multă atenție, implicarea specialiștilor pentru ai ajuta să se integreze în societate. Multe familii nu pot avea grijă de acești copii deoarece nu au suficiente cunoștințe și abilități necesare. Copilul cu nevoi educaționale speciale trebuie să beneficieze de asistență pedagogică și socială. Vom cerceta aspectul incluziunii socio-educaționale a acestor copii prin organizarea procesului educațional în școala generală, în clasa obișnuită. Problema rezultă din acțiunile întreprinse pentru integrarea copiilor cu nevoi educaționale speciale în comunitate, școală și din reticența față de acești copii, care sunt diferiți, respectiv greu de înțeles. Relaționarea posibilităților cerințelor atipice la școală reprezintă un proces care necesită analiza multor factori individuali și externi. Copilul cu nevoi educaționale speciale în școala generală aparține, de obicei, grupurilor de copii cu dificultăți de învățare, copiilor care au nevoie de o atenție deosebită, o abordare individuală. Din păcate, suntem martorii unei respingeri a acestor copii de mediul școlar care include profesori, educatori și colegi. Reticența acestor grupuri creează bariere și dificultăți în procesul de incluziune educațională a acestor copii. Cercetarea noastră are ca scop identificarea acelor factori care sunt în detrimentul procesului educațional optim pentru toți copiii dintr-o clasă obișnuită.

Cuvinte-cheie
children with special educational needs, ordinary class, reticence, social groups, school environment, methods of working with children with SEN, optimal process of learning,

copii cu nevoi educaționale speciale, clasă obișnuită, reticență, grupuri sociale, mediul școlar, metode de lucru cu copiii cu CES, proces optim de învățare