Particularitățile organizaționale ale activității de turism și influența acestora asupra contabilității
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1327 115
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-21 15:22
SM ISO690:2012
COSTEȚCHI-JUȘCA, Oxana. Particularitățile organizaționale ale activității de turism și influența acestora asupra contabilității. In: Integrare prin cercetare si inovare.: Științe sociale, Ed. 1, 8-9 noiembrie 2018, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, SS, pp. 22-25.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare si inovare.
SS, 2018
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
1, Chișinău, Moldova, 8-9 noiembrie 2018

Particularitățile organizaționale ale activității de turism și influența acestora asupra contabilității


Pag. 22-25

Costețchi-Jușca Oxana
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 iunie 2019


Rezumat

Atribut al managementului modern, organizarea este înţeleasă, în mod general, ca „un ansamblu de măsuri, forme, metode şi tehnici, având caracter social-economic şi tehnico-organizatoric destinate realizării unui scop bine definit” [2]. Abordată la nivel macroeconomic şi particularizată la sfera turismului, organizarea activităţii urmăreşte, în primul rând, sincronizarea şi corelarea acestui domeniu cu celelalte ramuri ale economiei, integrarea turismului în sistemul funcţional unitar al economiei, în strategia generală a dezvoltării. Mai mult, în condiţiile globalizării vieţii economico-sociale, se poate vorbi chiar de o corelare cu evoluţiile turismului la scară mondială. În al doilea rând, organizarea este sinonimă cu un ansamblu de măsuri (legislative, organizatorice, administrative etc.), capabil să construiască un cadru propice derulării călătoriilor [1, p.99]. Particularităţile activității de turism, exprimate de sfera largă de cuprindere, conţinutul eterogen, dinamismul înalt, dependenţa de alte sectoare ale economiei, numărul mare de participanţi la realizarea şi comercializarea vacanţelor imprimă trăsături specifice organizării turismului. La moment, comercializarea serviciilor şi pachetelor turis-tice pe teritoriul Republicii Moldova este efectuată de turoperatori şi agenţiile de turism în baza contractului de servicii turistice şi a voucherului turistic, ca parte integrantă a acestuia, în conformitate cu legislaţia [4]. În temeiul Legii privind organizarea și desfășurarea activității turistice pe teritoriul Republicii Moldova, turoperatorii și agențiile de turism pot desfășura următoarele activități [4]:  turoperatorii pot contracta servicii turistice de la agenţii economici care prestează direct astfel de servicii (unităţi de cazare, unităţi de servire a mesei, agenţi transportatori, unităţi de prestare a serviciilor de agrement) şi forma pachete turistice;  comercializarea pachetelor turistice proprii are loc prin intermediul agenţiilor de turism sau direct consumatorilor;  pot rezerva şi comercializa bilete pentru diverse mijloace de transport, pentru spectacole şi pentru alte manifestări culturale;  pot organiza congrese, conferinţe, întruniri sportive şi culturale, dacă acestea implică prestarea serviciilor turistice;  agenţiile de turism pot comercializa pachete turistice contractate de la turoperatori;  pot comercializa servicii proprii, precum şi serviciile contractate de la alte agenţii de turism;  pot vinde serviciile proprii altor agenţii de turism;  pot rezerva şi comercializa bilete pentru diverse mijloace de transport, pentru spectacole şi pentru alte manifestări culturale. În conformitate cu Legea privind organizarea și desfășurarea activității turistice pe teritoriul Republicii Moldova, turoperatorul are dreptul să creeze pachete turistice și să le vândă prin intermediul agențiilor de turism sau direct consumatorului. Comercializarea produsului turistic prin intermediul agențiilor de turism se realizează după următoarea schemă [3]:  turoperatorul distribuie produsele turistice integrate, agențiilor de turism în baza contractului de subagent;  agenția de turism primește de la turoperator produse turistice integrate în baza contractului de subagent, unde sunt indicate modalitățile de comercializare a acestora, drepturile și obligațiile părților incluse în tranzacția respectivă;  turoperatorul, de comun cu agenția de turism, stabilește mărimea comisionului cedat ca recompensă pentru comercializarea produselor turistice;  turoperatorul emite factura de expediție pentru serviciile turistice transmise pentru comercializare prin intermediul agenției de turism;  agenția de turism comercializează produsul turistic consumatorilor-turiști, eliberând contractul turistic, voucherul turistic, cecul de la aparatul de casă și asigurarea medicală;  turoperatorul emite contractul turistic, voucherul turistic, cecul de la aparatul de casă și asigurarea medicală în cazul comercializării directe către consumatori a produselor turistice. Responsabilitatea pentru calitatea serviciului turistic oferit prin intermediul agențiilor de turism revine turoperatorului, iar responsabilitatea privind complexitatea și veridicitatea informației oferite consumatorilor-turiști – agențiilor de turism. În situația în care turoperatorul vinde pachetul turistic prin intermediul agențiilor de turism, nu se transmite și dreptul asupra pachetului turistic, astfel valoarea acestuia nu este eliminată din bilanțul contabil. În conformitate cu Legea privind organizarea și desfășurarea activității turistice pe teritoriul Republicii Moldova, agenția de turism este specializată în achiziţionarea de pachete turistice de la turoperatori şi în comercializarea acestor pachete direct consumatorilor, precum şi în comercializarea serviciilor proprii. Agențiile de turism pot procura pachete turistice atât de la turoperatorii din țară, cât și de la cei de peste hotarele ei. Agențiile de turism pot vinde pachetele turistice turoperatorilor conform următorului scenariu:  turoperatorii încheie contracte cu companiile de transport, hoteluri, centre de divertisment, ghizi etc. pentru a satisface toate serviciile conținute în pachet;  turoperatorii obțin toate beneficiile, dar își asumă și toate riscurile ce țin de prestarea și calitatea serviciilor;  agențiile de turism obțin un comision, din acordarea serviciilor de comercializare a pachetelor turistice. După încheierea turului, agenția de turism dă o dare de seamă despre pachetele turistice vândute. Deoarece toate riscurile sunt asumate de turoperator, pe toată perioada prestării serviciilor turistice, agenția de turism nu are dreptul să includă valoarea pachetelor turistice respective în bilanțul contabil. Toate aceste particularități și altele, precum perioada de gestiune în care are loc acordarea, primirea și epuizarea serviciului, metoda de calcul a veniturilor și cheltuielilor, gradul de certitudine al serviciilor prestate ș.a., își pun amprenta pe modul de reflectare în contabilitate a veniturilor și cheltuielilor la agențiile de turism și turoperatori în particular și în general în ținerea evidenței contabile a acestora, dându-i contabilității în activitatea de turism un caracter mai specific.