Pictori basarabeni în Belgia si acasă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
859 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 19:12
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
73/.76(478)(091) (1)
SM ISO690:2012
STĂVILĂ, Tudor. Pictori basarabeni în Belgia si acasă. In: Arta , 2016, nr. 1(AV), pp. 44-53. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2016 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Pictori basarabeni în Belgia si acasă
CZU: 73/.76(478)(091)

Pag. 44-53

Stăvilă Tudor
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 8 februarie 2017


Rezumat

Numeroşi studenţi ai Şcolii de Belle Arte din Chişinău şi-au continuat studiile în ţările europene. Unii au preferat Franţa, alţii Germania sau Belgia. O parte dintre ei s-au reîntors în Basarabia postbelică, alţii au preferat să rămână şi să creeze în ţările de studii, devenite o a doua patrie. Soarta celor reântorşi nu a fost prea benefică nici pentru existenţă, dar nici pentru creaţie, fiind impuşi să se conformeze normelor „realismului socialist” şi să aplice la „comanda de stat”, cu realizări suficient de modeste. Cei rămaşi în Europa au beneficiat din plin de libertatea creaţiei, fiindu-le consacrate muzee, cu opere în colecţiile muzeale şi expoziţii postume în prestigioasele galerii de artă. Subiectul pentru articolul respectiv propune o analiză comparativă a creaţiei pictorilor basarabeni, cu studii europene, care s-au realizat ca artişti în diverse medii artistice - în Europa (cazul Belgiei) şi în propria lor ţară (după 1945), consecinţele fiind în defavoarea ultimei.

The visualization of God duality is paid special significance in synagogue wall paintings in Eastern Europe. Taking a glance at synagogue decoration, as at a system of binary oppositions, reveals an entire series of compositions depicting the Divine principle, which dictates cosmological cyclicity, acts as judge over God’s Chosen People, and rules this People’s history and religious piety. Among these works, compositions thematizing Jewish historical time (mourning the exile from the Promised Land and expressing the hope for a Messianic return to the Holy Land of the Forefathers); the labor of delving into the secrets of Torah study and the joy of achieving this; the balance of Divine and demonic forces in creation; and Divine bounty and blessing for the righteous and retribution for evildoers. Based on passages in the Torah, Rabbinic sources, and medieval culture, these images would at different times form a part of the synagogue painting repertoire reflecting the God-fearing, mystical spirit of Eastern European Jewry.

Cuvinte-cheie
pictori basarabeni, opere,

Belgia, Liege,

Bruxelles, monument