Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-14 22:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
94(498):27-523:7.046.3”1852”:7.025.4 (1) |
Istoria României. Republica România (134) |
Istoria generală (3913) |
Istoria Americii de Nord. Americii Centrale (5973) |
![]() COJOACĂ, Iuliana, MOŞNEAGU, Mina Adriana. Cercetarea și restaurarea icoanei cu două fețe „Maica domnului cu pruncul” și „Răstignirea” (1852). In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 7, 9-10 februarie 2023, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2023, Ediția 7, pp. 72-73. ISSN 2558 – 894X. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine Ediția 7, 2023 |
||||||
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society" 7, Chişinău, Moldova, 9-10 februarie 2023 | ||||||
|
||||||
CZU: 94(498):27-523:7.046.3”1852”:7.025.4 | ||||||
Pag. 72-73 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Icoana dublă „Maica Domnului cu Pruncul” și „Răstignirea” aparține Mănăstirii Ciolpani din județul Bacău (România). Icoana a fost pictată pe ambele fețe ale panoului de lemn. Pe o față este reprezentată Maica Domnului cu Pruncul Iisus pe brațe, cu doi îngeri de-a stânga și de-a dreapta lor. Pe revers a fost pictată Răstignirea Mântuitorului Iisus, flancat de Maica Sa și de Sfântul Ioan Bogoslov. În partea inferioară este o inscripție în limba română, cu litere chirilice, din care aflăm că icoana a fost realizată în 1852, fiind închinată bisericii „Sf. Nicolae” de la Ciolpani. Scenele sunt încadrate de un chenar multiplu, din aur, roșu și negru. Pictura a fost executată într-o manieră populară, pe filonul iconografic de tradiție bizantină. Icoana a fost pictată în tehnica uleiului pe panou de lemn. Suportul a fost realizat din patru scânduri de lemn de foioase, fixate prin încleiere. Stratul pictural este format din straturi succesive de preparație brun și verde, peste care s-au aplicat foița de aur, straturile de culoare, aurul coloidal și vernisul. Icoana a fost analizată macroscopic, la stereolupă, la radiații ultraviolete și Röntgen. Au fost puse în evidență elemente de tehnică de autor și aspecte legate de starea de conservare a icoanei. De asemenea, au fost observate mai multe tipuri de intervenții ulterioare empirice, care au afectat aspectul originar al lucrării. Intervențiile de restaurare a icoanei au constat în consolidarea acesteia (suportul de lemn și stratul pictural), îndepărtarea murdăriei și a intervențiilor necorespunzătoare (scoabe, cuie, chituri, repictări, peliculogene), completarea lipsurilor de lemn și de strat pictural, inclusiv integrarea cromatică a lacunelor. Protejarea picturii s-a realizat prin vernisare. |
||||||
|