Articolul precedent |
Articolul urmator |
286 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-09-06 15:22 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
787.03:78.071.1(478) (1) |
Muzică (1825) |
SM ISO690:2012 ALEXANDREANU, Anastasia. Modalități de utilizare a țambalului în creația compozitorilor din Republica Moldova. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), 17 iunie 2019, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2019, Rezumate, pp. 46-47. ISBN 978-9975-68-371-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică) Rezumate, 2019 |
||||||
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)" Chişinău, Moldova, 17 iunie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 787.03:78.071.1(478) | ||||||
Pag. 46-47 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Aportul muzicienilor din Republica Moldova, preocupaţi de culegerea şi transcrierea pentru ţambal a folclorului muzical, precum şi a unor creaţii de importanţă universală este valoros. În acest context printre primii reprezentanrti ai anilor 70 se numără I. Burdin. Iniţiativa lui, autor al primei colecţii „Piese pentru ţambal şi pian” (1976), ce include patru piese, este o încercare de pionierat, legitimând începuturile muzicii profesioniste pentru ţambal din Moldova. Aici se înscrie și aportul lui V.Copacinschi, talentat interpret şi autor de prelucrări şi transcripţii pentru ţambal şi orchestra de cameră a lucrărilor din creaţia lui Handel, Albeniz, Rameau, şi pentru ţambal solo: Rachmaninov, Haciaturian, Bach ş.a. Au urmat, în 1981, „Piese pentru ţambal şi orchestra de instrumente populare” de V. Sârbu; în 1990, „Piese pentru ţambal şi pian” de S. Creţu; în 1993, „Piese pentru ţambal şi pian”, alcătuitor V. Roşcovan; în anii 1997,1999, 2002 – „Caiete pentru ţambal”, piese în transcrierea lui V. Luţă; în 2002, „Aranjamente pentru ţambal din tezaurul muzicii universale” de V. Crăciun ș.a. În fiecare din ele se conturează un mesaj tematic în continuă mişcare şi înnoire dominat de tradiţia folclorică. Adaptarea unor forme şi conţinuturi estetice tradiţionale la idealuri şi stiluri muzicale noi stimulează apariţia pieselor originale pentru ţambal şi ansamblul de cameră, ţambal şi orchestra simfonică, pentru ţambal solo. Compozitori precum V. Vilinciuc, V. Crăciun, B. Dubosarschi, Gh. Mustea, T. Chiriac ș.a. au semnat creații importante în domeniu. Numim doar câteva: Pe-un picor de plai (T. Chiriac); Poem simfonic În memoria lui M .Eminescu şi Cvartet de coarde şi ţambal (B. Dubosarschi); Variaţiuni pe tema „Ciobănaş la oi m-aş duce” pentru ţambal şi orchestră populară (V. Crăciun). Descoperim în literatura pentru ţambal o mare diversitate de genuri, forme şi, mai ales, utilizarea unor tehnici componistice și a unor procedee complexe şi subtile, unele dintre care ar corespunde chiar unor tendințe avangardiste în domeniu. |
||||||
Cuvinte-cheie ţambal, prelucrări, transcripții, creații componistice, tehnică interpretativă, componență orchestrală |
||||||
|