Academicianul și arhitectul Alexei Șciusev prin prisma creațiilor sale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
274 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-19 21:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
72(478)(092)+929:72 (3)
Arhitectură (639)
Biografii și studii înrudite (488)
SM ISO690:2012
POVESTCA, Anatolie. Academicianul și arhitectul Alexei Șciusev prin prisma creațiilor sale. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 93-94. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 5, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Academicianul și arhitectul Alexei Șciusev prin prisma creațiilor sale

CZU: 72(478)(092)+929:72

Pag. 93-94

Povestca Anatolie
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 6 februarie 2023


Rezumat

Comunicarea face parte din categoria de subiecte cu referință la acti-vitatea personalităților marcante care s-au născut în Basarabia, dar care au activat și au devenit renumiți peste hotarele ei, fiind mai puțin cunoscuți de generația actuală. Printre aceștia menționăm pe Alexei Șciusev arhitect re-numit al perioadei sovietice care și-a făcut studiile la Academia Imperială de Arte Frumoase din Sankt Petersburg, cunoscut în fosta Uniune Sovietică pentru proiectarea și construcția mausoleului lui Lenin din Piața Roșie din Moscova. Alexei Șciusev și-a început activitatea sa în arhitectură cu domeniul ecleziastic, ca angajat în cancelaria Sfântului Sinod, preluând comenzi de restaurare și reconstrucție a lăcașurilor sfinte. A fost unul din cei mai buni specialiști arhitecți moderniști, fiind renumit și cunoscut prin proiectele sale ale bisericilor. Activitatea și succesele sale înregistrate de până la 1917, practic 20 de ani de activitate, au rămas în umbră, fără a fi supuse unei am-ple cercetări și analize, multe dintre realizările sale practic au rămas fără menționare. Arhitectura bisericească de până la revoluție, pe timpul sovietic nu putea fi examinată și tratată în serios, însă tocmai această perioadă a co-incis cu formarea și desăvârșirea sa profesională, devenind unul dintre cei mai cunoscuți și renumiți arhitecți din țară și peste hotare. Muzeul păstrează și valorifică selectiv ceea ce omenirea a creat de-a lungul secolelor sub raportul culturii materiale și al manifestărilor spiritua-le. Muzeul reprezintă acea instituție unică în care sunt adunate, clasificate și păstrate grijuliu vestigiile trecutului și realizările contemporane care urmea-ză a fi transmise generațiilor viitoare. Instituția muzeală devine un adevărat lăcaș de tezaurizare a mărturiilor activității și creației omului, simbolizează respectul prezentului pentru faptele înaintașilor noștri și încrederea în viitor. Generației actuale îi revine sarcina de a promova amintirea înaintașilornoștri prin punerea în valoare a patrimoniului cultural existent, consolidarea calității muzeului ca reper important în promovarea turismului cultural şi istoric al ținutului, transformându-l astfel într-un loc de atracție pentru po-pulația locală și turiști.